Ansvarlig redaktør og daglig leder Pål Enghaug i Moss Avis.

Moss Avis med nedgang i inntektene: Reddet av koronastøtte og opplagsvekst

– Det er ingen tvil om at hos oss, som hos de fleste andre, har pandemien ført til et stort behov av informasjon, sier ansvarlig redaktør, Pål Enghaug.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lokalavisen Moss Avis tapte over seks millioner i annonseinntekter i 2020, men endte likevel med et årsresultat på 7,4 millioner kroner.

Det viser årsregnskapet for i fjor som Medier24 har fått tilgang til.

Opplagsøkning

– Årsresultatet ble bra, korona-situasjonen tatt i betrakting. Da annonsemarkedet virkelig klappet sammen i fjor vår, tok det tid før vi fikk områdt oss skikkelig. Men alt i alt ender året bra, sier Pål Enghaug, ansvarlig redaktør og daglig leder i Moss Avis, til Medier24.

Han legger til at det også skyldes at avisen mottok korona-tilskudd på 1 995 000 kroner.

Til sammen endte den Amedia-eide avisens inntekter på 69,2 millioner kroner, en nedgang fra 71,6 millioner.

Driftsresultatet endte på 9, 4 millioner kroner, ned fra 11 millioner.

Mens annonseinntektene raste, økte avisen samtidig opplagsinntektene fra 43,3 millioner til i overkant av 45 millioner kroner, som er en økning på 3,9 prosent.

Enghaug forteller at opplaget har økt med 1034 og at avisen har flere digitale abonnement enn på papir.

Høye seertall på pressekonferanser

– Det er ingen tvil om at hos oss, som hos de fleste andre, har pandemien ført til et stort behov av informasjon, sier han.

Kommunen opplevde å ha flere store utbrudd av korona-viruset, og hadde også mye smitte på sykehjem og flere dødsfall i mars i fjor.

I januar kunne avisen melde om 40 prosent økning i lesertallene igjennom 2020.

Og Enghaug forteller at avisen har jobbet hardt for å gi lokalbefolkningen informasjon. Blant annet har de strømmet alle pressekonferanser fra Moss kommune i nettavisen, i tillegg til å lage journalistikk på dem.

– Vi så at det kunne være fra ett tusen til mange tusen som fulgte med, spesielt da vi hadde de største utbruddene, forteller Enghaug og legger til:

– Behovet for informasjon har definitivt vært der hele tiden. Så på den måten har vi hatt et godt år i likhet med andre aviser.

Powered by Labrador CMS