Nordmenn har rekordhøy tiltro til mediene, viser funn i den ferske Medieundersøkelsen.
– Medieundersøkelsen har spurt om nordmenns tillit til medier siden 2005. Vi har aldri målt så høy tillit til mediene som i årets undersøkelse, sier Erik Knudsen, forsker ved MediaFutures ved Universitetet i Bergen og faglig ansvarlig for Medieundersøkelsen.
Den viser at 39 prosent av de spurte sier de har stor tiltro til mediene.
Videre sier 50 prosent av de har noe tiltro, noe som betyr at én av ti spurte som uttrykker mindre eller ingen tiltro til mediene.
I 2019 var det til sammenligning over hver fjerde som uttrykte mindre eller ingen tiltro til mediene.
– I 2019, etter Bar-Vulkan-saken, målte vi et historisk bunnivå for nordmenns tillit til medier i vår tidsserie. Året etter, like etter Norge stengte ned i forbindelse med bekjempelsen av COVID-19, var tilliten tilbake til «normalnivå», sier Knudsen.
– I år ser vi imidlertid en betydelig økning i folks tillit til mediene. 39% har i år stor tiltro til mediene. Til sammenligning hadde 13% stor tiltro til mediene etter Bar-Vulkan-saken i 2019, sier Knudsen videre.
Knudsen tror dette henger sammen med den overordnete tilliten.
– Det er vanskelig å fastslå årsaken til at tilliten øker. En mulig forklaring kan være en såkalt «rally around the flag effect» som innebærer at folk får økt tiltro til sentrale samfunnsinstitusjoner i kjølvannet av store kriser. Vi vet fra tidligere forskning at kriser og kriger, som krigen i Ukraina, ofte fører til at folk får økt tiltro til pressen, sier han.