Mari Velsand, Medietilsynet,

Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i 2021

– I de fleste tilfellene ble saken løst gjennom veiledning og dialog med aktørene, vi ga kun én sanksjon i fjor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Publisert

I fjor gjennomførte Medietilsynet til sammen 25 tilsyn: 17 med kringkastingsregelverket, fire med regelverket for mediestøtte, tre med bildeprogramloven og én kontroll med at valgloven ble fulgt.

– I ti av tilsynene ble det avdekket brudd, noe som er på linje med tidligere år. Ofte kontrolleres mange programmer og flere aktører i et og samme tilsyn. Resultatet kan være at reglene i all hovedsak er fulgt, selv om det avdekkes ett brudd i et slikt tilsyn. I fjor ble de fleste bruddene løst gjennom veiledning, noe som er blitt mer vanlig de siste årene. Vår erfaring er at aktørene ønsker å følge reglene, og er raske med å innrette seg når vi tar kontakt for dialog og veiledning, sier Velsand.

– Dersom aktørene bryter regelverket flere ganger eller ikke viser vilje til å innrette seg etter Medietilsynets veiledning, er det aktuelt å gi sanksjoner i form av for eksempel advarsel eller gebyr.

I én av sakene ble aktøren ilagt sanksjon i form av advarsel. Advarselen ble gitt til Discovery etter brudd på reglene om sponsing på TVNorge.

Medietilsynets største tilsynssak i 2021 handlet om ulovlig pengespillreklame, der en kontroll i fjor vår avdekket at en rekke av Discoverys tv-kanaler hadde omfattende markedsføring for pengespill som ikke er tillatt i Norge.

– I løpet av kort tid kommer vi med en avklaring på om det er grunnlag for å pålegge tv-distributørene å fjerne pengespillreklamen på tv-kanalene til Discovery, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS