Vegard Harm og Morten Hegseth gikk for langt i reklameomtale, slår Medietilsynet fast..
Eivind Senneset/TV 2
VGTV får advarsel av Medietilsynet etter brudd på reklamereglene
Harm & Hegseth omtalte sponsede premier mer enn de hadde lov til, slår Medietilsynet fast.
Denne artikkelen er over to år gammel.
VGTV får en advarsel av Medietilsynet etter brudd på reklamereglene i en episode av programmet Harm & Hegseth, opplyser tilsynet.
Det var i et program i forrige måned at VGTV-profilene omtalte sponsede premiere fra Kondomeriet «mer omfattende enn det er lov til».
– Dette er et klart brudd på reglene, og vi gir VGTV en advarsel for bruddet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
– I dette tilfellet går premiepresentasjonen lenger enn det som er tillatt etter regelverket. I vurderingen har vi lagt vekt på at egenskapane til premieproduktene ble skildret i positive ordelag, i tillegg til at programlederne viste til egne positive erfaringer med produktene, sier Sekkelsten.
Dette er første gang VGTV får en slik advarsel, og redaksjonen har nå iverksatt konkrete tiltak «for å sikre at regelverket blir fulgt i fremtiden», opplyser Medietilsynet.
– Vi er tilfredse med at VGTV har gått gjennom rutinene sine for å sikre at reglene blir fulgt. Medietilsynet har gitt sanksjoner i form av advarsel i lignende saker hos andre aktører. Derfor får VGTV tilsvarende reaksjon, sier Sekkelsten.