Arkivbilde: TV 2s Premier League-anker, Jan Henrik Børslid, i aksjon foran kamera før Manchester City mot Wolverhampton i januar 2019.

TV 2 beklager - måtte endre fotball-kampanje etter refs fra Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet mener TV 2s markedsføringskampanje for fotball på TV 2 Play bryter med loven. – Dessverre har det skjedde en feil, innrømmer TV 2.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med en klage på TV 2s markedsføringskampanje «Få med deg alt av fotball på TV 2 play», fant Forbrukertilsynet flere forhold som etter deres vurdering er i strid med bestemmelsene i markedsføringsloven.

Det viser et dokument som Medier24 har fått innsyn i.

Loven forbyr villedende handlinger og utelatelser, samt presentasjon av opplysninger.

«Forbrukertilsynet ber dere om å umiddelbart endre eller stanse markedsføringen på nettsiden, og sikre at eventuell fremtidig markedsføring per SMS og i sosiale medier ikke er villedende», var beskjeden fra tilsynet.

Dette er en av annonsene som Forbrukertilsynet mener er villedende for forbrukerne.

Reagerer på manglende opplysninger om Premier League

Klagene går på markedsføring på TV 2s egen nettside, Instagram-konto og gjennom SMS-er.

Felles for alle plattformene i Forbrukertilsynets vurdering er at TV 2 ikke opplyser godt nok at prisene settes opp etter de seks månedene med «avtaletid».

Prisen for tidsbegrensede tilbudet øker fra 299 kroner til 399 kroner etter seks måneder. Forbrukertilsynet reagerer også på bruken av ordet avtaletid.

Tilbudet burde forståes som bindingstid, da «forbrukeren ikke har mulighet å komme seg ut av avtalen uten å betale et bruddgebyr før dette tidspunktet», skriver de.

I klagen reagerer forbrukeren på en markedsførende SMS på TV 2 Plays fotballtilbud med 12 måneders bindingstid.

Forbrukeren reagerer på at SMS-en mangler informasjon om at TV 2 ikke har rettighetene til Premier League hele bindingstiden.

«Etter Forbrukertilsynets vurdering er vesentlige opplysninger om tjenestens hovedegenskaper presentert på en uhensiktsmessig måte», skriver tilsynet og legger til at de er positive til at TV 2 presiserer at forbrukeren får tilgang til «resten av årets Premier League sesong».

Etter at tilsynet sendte brevet til TV 2, endret allmennkringkasteren kampanjen i tråd med Forbrukertilsynets krav.

TV 2 vil imidlertid ikke endre «avtaletid» til «bindingstid».

Denne SMS-en var en del reklamekampanjen til TV 2.

«Forbrukertilsynet er fortsatt av den oppfatning at begrepet «avtaletid» ikke er like tydelig for gjennomsnittsforbrukeren som «bindingstid». På bakgrunn av at minste totalpris er tatt inn i markedsføringen, vil vi likevel ikke gå videre med dette punktet og avslutter derfor saken», avslutter tilsynet.

– Brudd på våre interne rutiner

Medier24 har vært i kontakt med TV 2 angående brevet fra Forbrukertilsynet.

Pressesjef, Jan Petter Dahl, forteller at det skjedde en intern feil i markedsføringen av kampanjen.

– Vi er opptatt å opptre ryddig og troverdig, og at markedsføring skjer i henhold til lovens, sier Dahl til Medier24 og fortsetter:

– Dessverre har det skjedde en feil, noe som også er et brudd på våre interne rutiner. Forholdene som er omtalt i brevet, samt andre forhold i prismarkedsføringen, ble umiddelbart rett opp i.

Dahl forteller videre at et avsnitt med prisinformasjon hadde falt bort fra markedsføringen på TV 2s egne flater. Dette er nå endret.

Tilbudet på sosiale medier var et eksperiment fra allmennkringkasteren til et begrenset antall brukere. Den aktuelle posten som er dokumentert i brevet hadde ingen avtaletid, og dermed heller ikke krav til totalpris, forteller Dahl.

Når det gjelder bruken av Premier League i SMS-en, sier Dahl at TV 2 mener det fremkommer tydelig at avtalen gjelder ut resten av sesongen.

– Vi mener beskrivelsen ikke bryter med opplysningskravet i markedsføringsloven. Men vi valgte likevel å endre dette i tråd med tilsynets ønsker.

– Men var det riktig å ta med Premier League i starten av SMS-en for et tilbud med bindingstid på 12 måneder, når det var litt over to måneder igjen av sesongen da SMS-en ble sendt?

– Vi mener det var helt relevant å løfte frem Premier League på dette tidspunktet foran de siste og veldig spennende månedene av årets sesong. Og sammen med vårt øvrige tilbud av fotballrettigheter som La Liga, Champions League og den norske Eliteserien, svarer Dahl.

Powered by Labrador CMS