Kortversjonen:
- En ny rapport fra Medietilsynet konkluderer med at momsfritaket for nyhetsmedier bør være plattformnøytralt.
- Det betyr at både tekst, lyd og levende bilder bør omfattes av fritaket, uavhengig av distribusjonsplattform.
- Et plattformnøytralt momsfritak vil sikre et mangfoldig medielandskap og bedre tilgangen på nyheter for unge, som i økende grad foretrekker lyd og levende bilder, mener Medietilsynet.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Medietilsynet mener momsfritaket for nyhetsmedier bør være platformnøytralt, det kommer frem i en rapport om norsk medieøkonomi og framtidsutsikter som tilsynet overleverer onsdag.
Rapporten har blant annet sett på konsekvensene av å fjerne momsfritaket på lyd og levende bilder, som skjedde i 2023.
I rapporten, som er laget av Oslo Economics, kommer det fram at etter momsfritaket ble avviklet i 2023 har TV 2 vært den eneste aktøren i det norske mediemarkedet som har levert momspliktige elektroniske nyheter.
«Oslo Economics viser til anslaget fra TV 2 er at endringen i mva.-reglene har påført virksomheten et årlig tap på 150 millioner kroner, og at dette var en del av årsaken til at TV 2 nedbemannet og avviklet flere nyhets- og aktualitetsprogrammer i 2023.», står det i Medietilsynets rapport.
Samstemt bransje
Medietilsynet vurderer at merverdiavgiftsregler som diskriminerer andre formater enn tekstbasert nyhetsformidling på sikt kan føre til at et betalende publikum ikke får et nyhets- og aktualitetstilbud i formatet de foretrekker.
I Medietilsynets oppsummering skriver de at de oppfatter at bransjen er samstemte i at etterspørselen etter nyhets- og aktualitetsinnhold som er formidlet gjennom video- og lyd kommer til å øke. Særlig unge etterspør lyd- og bildeinnhold.
«For å opprettholde mediemangfoldet og sikre fortsatt høy bruk av redaktørstyrte nyhetsmedier, vurderer Medietilsynet det som viktig at innretningen av den indirekte mediestøtten ikke virker hemmende på innovasjon og utvikling av nyhetsformater som kan rekruttere og skape nyhetsvaner hos unge som skal finansiere de redaktørstyrte mediene i fremtiden», skriver de.
Alle formater
Oslo Economics viser blant annet til MBL sin undersøkelse om betaling for nyheter fra 2024.
Den viser at personer under 30 år, i større grad enn eldre over 60, ønsker å se videoer eller lytte til podkast når de oppdaterer seg på nyheter fra norske medier.
Samtidig er tekst på nett det mest foretrukne formatet både for folk under 30 år og over 60 år, men at selv om podkastplattformen er lav, så er den økende.
Oslo Economics konstanterer også at medienes annonseinntekter utgjør en stadig mindre andel, og at brukerinntekter øker.
«Oslo Economics peker på at mediebransjen er samstemte i at fremtidens betalende mediebrukere i større grad vil foretrekke nyheter publisert som lyd og levende bilder. Avisene bør, slik Oslo Economics ser det, ha mulighet til å levere journalistikk på alle formater.»
Medietilsynet vurderer at momsfritaket bør være plattformnøytralt «slik at reguleringer ikke svekker insentivene eller mulighetene til å levere journalistikk på de formatene som når ut til publikum».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no