Medietilsynet skal overlevere sin rapport om medieøkonomi til kulturminister Lubna Jaffery 29. januar. Blant
temaene i rapporten er en utredning av konsekvensen av å kutte momsen for lyd og levende
bilder.
Nå venter en hel mediebransje i
spenning på hva rapporten forteller, og hva kulturministeren vil gjøre med
momsen.
Konsernredaktør i Schibsted Media, Einar Hålien, sier til
Medier24 at den manglende nullmomsen over tid kan være en av faktorene som
svekker pressen i Norge, spesielt økonomisk.
– Den plattformnøytrale nullmomsen
ga oss en nødvendig frihet for å utvikle produkter som treffer spesielt unge mennesker
bedre enn det som er basert tekst og stillbilder. Muligheten til å selge
nyhetsprodukter til en fornuftig pris basert på lyd og levende bilder blir krafitg
redusert, sier han og legger til:
– Men jeg vil ikke strekke
det så langt som å si at dette er faktoren som vipper mediene, og at vi blir
svekket på samme måte som mediene i Europa.
– Trenger mer frihet
– Schibsted står midt i en
kuttrunde. Hvor viktig er kampen om momsen for å kunne holde seg flytende?
– Den er ikke spesielt
viktig nå i dette perspektivet der vi er nå. Det er fremdeles sånn at avisenes
hovedprodukter er løsninger der nullmomsen fremdeles gjelder, sier han.
Flere av mediene i Schibsted har det siste året satset hardt
på høydevideo. Hålien sier at det å navigere et terreng der man skal prøve å
fange de unge brukerne, er vanskelig nok i seg selv.
– Det siste vi trenger er
kjepper i hjulene der. Vi trenger frihet til å teste og prøve ut en hel rekke
formater i ulike produktpakker og kombinasjoner.
– Det kjennes fortvilende at
vi da må bruke så mye krefter på den mediepolitiske diskusjonen for å få
tilbake gode ordninger vi faktisk hadde. Nå burde vi egentlig sett fremover
hvordan vi skal innrette oss på lang sikt, for å styrke levekraften og
mulighetene til mediene på lang sikt.
Han legger til at det blir en omkamp.
– Det er jo en norsk
favorittøvelse. Men det er dumt at dette er noe vi må bruke tid på sloss for,
sier han.
Debatten om momsfritaket har rast helt siden regjeringen fjernet
momsfritaket for levende bilder i 2023. Dette gikk hardt ut over TV 2, som
anslo at de fikk 150 millioner kroner i ekstra utgifter som følge av vrakingen.
I et høringssvar fra
flere medieorganisasjoner i 2023, ba de regjeringen og
finansdepartementet se på momsreglene og gjenopprette fritaket for
redaktørstyrte medier.
– Må ta kampen
Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, sier til
Medier24 at de håper rapporten gir grunnlaget for at det plattformnøytrale
momsfritaket skal komme på plass i løpet av stortingsperioden.
– Nå har vi en kulturminister
som har sagt at hun skal leverer på dette. Regjeringen begynner å få innmari
dårlig tid, og bransjen er tydelig på at dette er et virkemiddel vi trenger, og
vi trenger det nå.
– Er det slitsom å bruke så
mye tid på et virkemiddel vi hadde, men mistet, heller en kampen mot
techgigantene?
– Vi må bare forholde oss til
at vi har mistet den. Og den kampen må vi ta. Det er klart vi synes det tar
lang tid for våre politikere å levere, det er ingen tvil om at det er stor
utålmodighet i bransjen.
– Er du mer håpefull nå enn
tidligere, med denne rapporten?
– Ja. Fordi dette gir et
kunnskapsgrunnlag, som jeg håper viser hvor viktig et plattformnøytralt
momsfritak vil være. Og vi kommer til å stå på, og vi forventer at når regjeringen
sier at redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang, må dette på plass nå.
– Situasjonen er alvorlig
Konserndirektør i Amedia, Marte Ingul, sier at den skarpe
globale konkurransen er det plattformnøytrale momsfritaket et helt avgjørende
virkemiddel for norske redaktørstyrte mediers evne til å nå unge.
– Derfor
står vi Amedia står sammen med resten av bransjen bak kravet om at regjeringen
gir norske medier tilbake det plattformnøytrale momsfritaket.
- Vi forventer at
rapporten, som vi i Amedia aktivt har bidratt inn i, vil gjenspeile virkeligheten der medieøkonomien er under sterkt press. At den bekrefter det vi
allerede vet: Situasjonen er alvorlig, og den knallharde konkurransen er
global. Derfor er det stadig viktigere med en bred politisk enighet om å styrke
medienes rammevilkår i tråd med tiden vi lever i.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no