Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media.

Siv Juvik Tveitnes ble årets kvinnelige medieleder i fjor. Nå deler hun sine beste tips

Schibsted News Medias konserndirektør mener flere ting er sentrale for å få til god ledelse i dagens mediebedrifter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2020 ble konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes kåret til årets medieleder av Medienettverket.

Ett år senere delte hun villig av sine beste tips da hun gjestet Medienettverkets møte på Pressens Hus i Oslo. Blant annet understrekte hun verdien av å få tilbakemeldinger.

– Hvis dere ikke jobber med tilbakemeldinger, så begynn med det i morgen. Vær transparent og bygg en tilbakemeldingskultur. Det kommer man veldig langt med, sa Juvik Tveitnes.

Konserndirektøren la også vekt på verdien av å sette sammen arbeidsgrupper med stort mangfold.

– Jeg må si at jeg hver enste dag føler en utrolig stolthet over folkene våre og lederne vi har i Schibsted.

– Til tross for store utfordringer, handler mye av DNA-et i organisasjonen vår om vilje og kraft til å innovere, tenke nytt og virkelig bevege oss fremover. Er det noe vi har, så er det stamina, sa Juvik Tveitnes.

– Vi står sammen i tykt tynt

Juvik Tveitnes påpekte også at store deler av hennes tid som medieleder, har dreid seg om endringer, digitalisering og kostnadskutt i bransjen.

– Vi har virkelig måttet lede gjennom store, fundamentale, omfattende og strategiske endringer. Den digitale transformasjonen har tvunget oss til å endre oss til ekstremt korte tidsfrister og veldig stor usikkerhet, sa hun.

Fra scenen snakket Juvik Tveitnes utfordringene som Schibsteds nyhetsmedier har stått i under pandemien.

De valgte blant å ikke permittere noen av de ansatte. Det mener konserndirektøren var smart.

– I etterkant har det vist seg å være en god avgjørelse. Vi har opprettholdt god fart, energi, og fått sterkere samhold i organisasjonen, sa hun.

Og la til:

– Vi står sammen i tykt og tynt, og er utrolig godt rustet og klar til sprint.

– Ser på fremtiden med ny giv

Etter mange år med nedskjæringer og utfordringer knyttet til digital omstilling, mener konserndirektør Juvik Tveitnes at bransjen nå er i ferd med å oppleve et paradigmeskifte.

Derfor må medielederne nå motivere sine ansatte til vekst.

– Vi ser på fremtiden med ny giv, og er mange erfaringer, og lager nye strategier som, handler om vekst. Det gir mye energi til meg, og jeg tror det gir mye energi til organisasjonen som helhet.

– Nyhetsposisjonene våre har også styrket seg gjennom pandemien, og vi skal også skape nye posisjoner, sa Juvik Tveitnes, og pekte blant annet på nye abonnementløsninger.

Å få ut de ansattes potensial, er derfor svært viktig, understrekte konserndirektøren.

– De ansatte er vår viktigste brikke for å lykkes he. Jeg føler på et stort ansvar som leder, og tror det viktige for vår fremtidige vekst, og for at hele bransjen skal lykkes, er at vi tiltrekker gode mennesker, sa Juvik Tveitnes.

Powered by Labrador CMS