Kortversjon:
- Schibsted Media har kjøpt svenske TV4 og finske MTV for over 6,5 milliarder kroner.
- Oppkjøpet gir Schibsted en sterk posisjon i Norden med aviser, TV og lydinnhold, sier ekspert.
- Det er usikkerhet rundt hvordan Schibsted vil håndtere MTV i Finland og hvilke synergier som kan realiseres.
Schibsted Media har bladd opp over 6,5 milliarder kroner for svenske TV4 og finske MTV. Men hvor stort er det?
Ifølge tidligere TV 2-topp, nå assosiert partner i First House, Jarle Nakken, er det «kjempestort».
– TV4 er den største kommersielle kanalen i Sverige og har en helt unik posisjon. Det er en god måte for Schibsted å ta posisjon innenfor det de har kommunisert at er den underliggende strategien, innenfor lyd og levende bilder, forklarer han til Medier24.
Posisjonen Schibsted Media nå har fått seg i Norden og Skandinavia er kjempesterk, mener han.
– Nå sitter de med sentrale aviser, den største kommersielle TV-kanalen og et sterkt lydunivers på tvers. De har en veldig spennende og sterk posisjon, sier han.
– Enormt potensiale
Nå gjelder det å skape lønnsomhet på tvers. Han tror konsernet må se på hvilke synergier man har, og ta ut effektene.
– En av nøklene ligger nok i å utnytte fordelen Schibsted har opp mot tidligere eier; det ligger en oppside å ikke være en distributør, sier Nakken, og utdyper:
– I et sånt oppsett med Telia og TV4 er det enkelte motstridende interesser som skal håndteres internt. Det er ikke tilfelle i den nye sammensetningen, men det er komplisert å drive en strømmetjeneste. Det er en øvelse som krever masse kompetanse, og det er noe helt annet enn å drive aviser.
– Er det risiko for Schibsted å gå inn da?
– Jeg tror det ligger et enormt potensiale hvis man gjør de riktige valgene. Det vil alltid være en risiko, men jeg tror forutsetningene ligger til stede hvis man er villig til å ta de nødvendige avgjørelsene og gjøre en omstrukturering som trengs.
– Bra for mediebransjen
Seniorrådgiver i svenske Bonnier News, Thomas Mattsson, sa til Medier24 i fjor sommer at et mulig TV4-oppkjøp vil være årets bransjenyhet.
Nå er det blitt en realitet.
– Dette er en stor bransjenyhet, ettersom TV4 er Sveriges største TV-kanal, Schibsted Media er den nest største aviskonsernet i Norge etter Amedia, og i Sverige er Schibsted Media også nummer to i avisbransjen. Men lineær-TV blir selvsagt en utfordring, og det er der TV4 har sitt største publikum, sier han til Medier24.
Han peker på at Schibsted Media kan pakke abonnement sammen med Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
– Men det blir ikke unikt, ettersom Telia har inngått en lang distribusjonsavtale med TV4. Hva Schibsted Media vil gjøre med MTV i Finland er mer uklart for meg - kanskje ønsker de å selge den kanalen?, kommenterer han.
– Hva betyr det for dere i Bonnier at Schibsted kjøper TV4?
– TV4 er en viktig medieaktør som nå får en eier som faktisk ønsker å satse på media - det må være bra for mediebransjen og dermed også for Bonnier. Men Bonnier valgte jo å selge TV4, så det har bare vært et tidsspørsmål om Schibsted Media, Egmont eller noen andre ville kjøpe TV4.
Bonnier solgte selv TV4 tilbake i 2018, samt C More og finske MTV. Prislappen var da på 8,5 milliarder norske kroner, skrev Kampanje da.
Nå er prisen vesentlig lavere.
– Telia gjør også nedskrivninger på to milliarder kroner nå, så det er åpenbart at verdien på TV4 har sunket over årene. Spørsmålet nå er hvilke synergier som kan realiseres mellom TV4 og Schibsted Media, og hvordan forbrukerne påvirkes over tid. Det er jo en tøff konkurranse med Sveriges Television, Netflix, Prime Video, Disney+, Max, SkyShowtime og andre, sier Mattsson.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no