Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media, og Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.

Schibsted Media kjøper svenske og finske TV-kanaler

Schibsted Media har inngått en avtale om å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet, som inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted Media har avtalt å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet (TVM) for en selskapsverdi på 6,55 milliarder svenske kroner. Det tilsvarer 6,8 milliarder norske kroner. TVM omfatter blant annet TV4 i Sverige og MTV i Finland.

– TV4 og MTV er anerkjente, uavhengige nyhetsformidlere og sentrale aktører i å fremme demokratiske verdier nasjonalt. De er også ledende innen underholdning og drama. Dette gjør Schibsted Media til en ideell, langsiktig eier, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media.

I Sverige utfyller oppkjøpet Schibsted Medias eksisterende digitale medieportefølje, som inkluderer Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.

– En stadig tøffere konkurranse i mediebransjen gjør det enda viktigere å bygge sterke, nasjonalt forankrede medieposisjoner. Denne avtalen er et viktig skritt på veien mot å skape en ledende nordisk mediedestinasjon, sier Tveitnes.

– Et taktskifte

I Finland gir oppkjøpet Schibsted Media en langt sterkere tilstedeværelse enn tidligere, da selskapet kun har vært representert med podkastplattformen Podme. Schibsted omtaler det finske oppkjøpet som et taktskifte. 

– MTVs sterke markedsposisjon og kjente merkevarer passer perfekt med våre ambisjoner, sier Tveitnes.

Schibsted Media og TVM vil se på muligheter for samarbeid innen personalisering, annonser, innholdsrettigheter og abonnementsmodeller. Telia Company vil samtidig opprettholde et distribusjonspartnerskap med TV4 og MTV.

– Denne avtalen gir TV & Media en ny, langsiktig, nordisk eier som kan videreutvikle virksomheten, samtidig som den redaksjonelle uavhengigheten bevares, sier Patrik Hofbauer, konsernsjef i Telia Company.

Støtter avtalen

Stiftelsen Tinius, som eier Schibsted Media, støtter avtalen.

– Det er av avgjørende betydning å styrke Schibsted Medias portefølje, særlig i en tid der demokrati og ytringsfrihet er under press, sier Kjersti Løken Stavrum, styreleder i Schibsted Media og administrerende direktør i Stiftelsen Tinius.

Styreleder i Tinius, Ole Jacob Sunde, uttrykker også støtte til oppkjøpet. Hana sier at de er stolte over at Schibsted skal overta eierskapet.

Oppkjøpet forutsetter regulatoriske godkjenninger og forventes fullført innen tredje kvartal 2025.

– Dette er nettopp den typen investeringer vi som eiere skal engasjere oss i. Oppkjøpet av TV4 og MTV vil gi Schibsted Media en ny og sterk posisjon innenfor lyd og levende bilder i Norden. For oss er dette en langsiktig og strategisk investering som styrker Schibsted Media og mediehusene for fremtiden, sier han.

Spekulasjoner

Allerede i januar i 2024 avslørte Affärsvärlden at TV4 er til salgs, og at eieren Telia forventet å få rundt 5 milliarder for selskapet.

Både Schibsted, Bonnier og Egmont skal ha hatt samtaler om oppkjøp, ifølge avisen.

JP/Politikens Hus' CEO, Stig Ørskov sa til Medier24 i fjor at han går ut fra at TV4 er på observasjonslisten til Schibsted.

Seniorrådgiver i Bonnier News, Thomas Mattsson, uttalte til Medier24 i juni i fjor at det ville vært årets bransjenyhet hvis Schibsted er interessert i 'Fyran'.

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes har tidligere uttalt at de vil se til Sverige.

– Ja, vi kommer til å se en del av investeringene rettet mot å styrke posisjonene våre i Sverige. Vi kan også bygge organisk i Sverige, som vi har gjort med Podme, sa hun i et intervju med Medier24 i fjor sommer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS