Budstikka vant prisen for «Årets Mediehus» i fjor. Kanskje får også årets vinnere ta en jubelselfie med kulturminister Abid Raja.

Mediepris-festen utsettes: – Skal gjøre alt vi kan for å skape god stemning

– Vi håper vaksineringen går sin gang, slik at festklare og sommerbrune mediefolk kan møtes til prisfest i slutten av august, sier MBL.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har besluttet at utdelingen av årets mediepriser skal avholdes 25.august, i stedet for 5.mai, som opprinnelig var planlagt.

Juryleder Trine Ohrberg forteller mer om hvorfor avgjørelsen er tatt.

– Slik som situasjonen er nå, klarer vi ikke å få samlet folk til en prisfest. Det har ingen verdi om folk ikke kan komme å hente prisene. Det blir så tamt, sier Orbergh til Medier24.

Ohrberg minner samtidig om at fjorårets mediepriser ble avholdt på en god smittevernfaglig måte, med 67 personer personer til stede.

Det håper hun man også kan få til i Vulkan Arena i Oslo denne sensommeren også.

– Vi håper vaksineringen går sin gang, slik at festklare og sommerbrune mediefolk kan møtes til prisfest i slutten av august.

Håper Raja blir med

Det er fremdeles lenge til august, og mye kan endre seg innen den tid. Likevel har Ohrberg klare forhåpninger til hvordan den store prisfesten blir.

– Den blir over samme lest som sist, i Vulkan Arena, der jeg skal dele ut prisene. Forhåpentligvis får vi med kulturministeren også, som i alle fall takket ja til å delta 5.mai.

– Tarjei Strøm skal være DJ, og vi har også booket inn underholdning. Jeg håper vi får samlet så mange som mulig, sier hun.

Ohrberg har liten tro på at 3-400 mennesker kan samles i Oslo, slik lokalet egentlig har plass til. Hun lover dog at festen også skal bli artig for dem som følger den hjemmefra.

– Det blir samme type TV-sending som i fjor, og vi skal gjøre alt vi kan for å skape god stemning og gjøre stas på all den gode journalistikken som er laget på hjemmekontor i 2020.

– Jeg er mektig imponert

Hele 526 bidrag er blitt foreslått som kandidater til de mange medieprisene. Nå skal disse kuttes ned til maksimalt fem bidrag per kategori.

På spørsmål om hva som er det artigste med å sitte i juryen, svarer leder Ohrberg med å hylle mediebransjen.

– Det morsomste er privilegiet vi får ha når vi går gjennom og ser på det beste folk har laget. Det er utrolig mye bra der ute.

Hun forteller også at alle bidragene må komme med gode begrunnelser for hvorfor de skal vinne, og den journalistiske metodebruken må også vises frem.

– Jeg er mektig imponert. Det må jeg bare si.

– Mediebransjen deler ut mange priser til seg selv. Hva er grunnen til at MBL deler ut sine mediepriser?

– Det er for å hylle og hedre alt det fantastiske arbeidet som gjøres i norske redaksjoner. Vi favner hele mediebransjen og får også mange bidrag fra folk som ikke er medlem i MBL, svarer Ohrberg.

Powered by Labrador CMS