Budstikka ble årets mediehus for 2019. Her er hele redaksjonen samlet. Endre Simonsen
Derfor ble Budstikka årets mediehus: – Man kan bestemme seg for å bli best
Den uavhengige lokalavisen slo knockout på de store mediehusene under medieprisene. – Vi legger en stolthet i å være lokal og selvproduserende, sier redaktøren.
– Her på Billingstadsletta kan man si mye om hvordan det er å jobbe i en lokalavis, og veldig glamorøst er det normalt sett ikke. Vi har utsikten til motorveien og Ikea, vi har ikke kantine og spiser matpakke til lunsj, sier redaktør Kjersti Sortland til Medier24.
Det var derfor en stolt Budstikka-redaktør som kunne pynte til en ekte kakefest for sine ansatte denne uken, etter at avisen gjorde storeslem under årets mediepriser med tre priser før helgen.
I konkurranse med de store mediehusene NRK, Aftenposten og TV 2, ble lokalavisen årets mediehus. En pris de har vært nominert til tre ganger tidligere.
I tillegg vant de årets lokale nyhetsdekning og årets lokale sportsdekning.
Sortland er klar på hvorfor hun tror Budstikka gikk hele veien i år.
– Selv om man er liten og har mindre ressurser enn andre, så kan man bestemme seg for å bli best i landet på noen områder, som for eksempel oppvekst. Et område som skole og utdanningsløpet for barn fra 0 til 19 år skal vi eie. Vi har skyhøye ambisjoner og ønsker å knive med de største, sier hun.
Stolt og selvproduserende
I begrunnelsen skriver blant annet juryen at Budstikka har «et imponerende nyhetstrøkk og har en stolthet i å være lokal og selvproduserende.»
Selv om lokalavisen er uavhengig og samtidig opprettholder en stor produksjon av nyhetsstoff, bruker ikke Budstikka noe NTB-stoff.
– Forretningsmodellen vår er å lage all journalistikken selv, uansett om det er en liten notis som bare skal i papiravisen. Vi kan ikke stole på at noen andre er ute og dekker hendelser i våre kommuner. Vi må ut å gjøre det selv, sier nyhetsredaktør Karianne Steinsland til Medier24.
– Vi legger en stolthet i det. En stolthet av å være lokal og selvproduserende, legger Sortland til.
Steinsland berømmer lagarbeidet på huset og evnen til å prioritere riktig gjennom å ta i bruk analytiske redskaper.
– Helt siden jeg begynte som leder så har jeg vært opptatt av hva leserne våre egentlig forteller oss. Vi skal ikke bare innrette oss etter leserne, men det gir oss noen føringer for hvordan vi kan gjøre journalistikken vår bedre og mer synlig, sier Steinsland.
Som en uavhengig avis påpeker Steinsland at det er enklere å omstille seg for å gjennomføre endringer.
Samtidig er det også vanskelig å drive en avis uten et konsern i ryggen.
– Vi må prioritere hardt da vi er færre enn noen gang, sier hun.
Gode verdier i bunnen
Mellom 2013 til 2016 måtte måtte avisen nedbemanne i tre omganger etter at annonseinntektene hadde falt med 100 millioner over ti år.
Morten Gisle Johnsen har jobbet i Budstikka i over 40 år og vant prisen for årets lokale sportsdekning med saken «Fluor i skisporten».
Han tror stoltheten som sitter i veggene er avgjørende for suksesshistorien om Budstikka.
– Vi stiller vi krav til hverandre, og måler og evaluerer alt vi gjør. Samtidig er vi snille med hverandre, og det ligger gode verdier i bunn, sier Johnsen.
– Et slik arbeidsmiljø gjør det også lettere å prøve ut ulike ting, uten å være redd for å mislykkes, tilføyer Steinsland.