Tallene viser en nedgang i nordmenns mediebruk fra 2020 til 2021.
I tillegg til at den daglige bruken av papiraviser og fjernsyn forsetter å falle, faller også den daglige bruken av nettaviser i år, fra 60 prosent i pandemi-året 2020, til 59 prosent i fjor.
Det er første gang på flere år at tallet synker. Nedgangen i nettavis gjør også at det er en nedgang i aviser totalt fra 70 prosent til 68 prosent.
65 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får med seg nyheter via tradisjonelle medier som TV, radio og aviser daglig.
– De fleste unge får med seg nyheter via flere ulike kanaler. Men 17 prosent oppgir at de kun får nyhetsinformasjon via sosiale medier, sier seniorrådgiver Emma Castillo Schiro, som er ansvarlig for Norsk mediebarometer 2021.
Barometeret viser at 39 prosent av befolkningen konsumerte nyheter i sosiale medier en gjennomsnittsdag i fjor.
– Sosiale medier har blitt en plattform for nyheter på lik linje med de tradisjonelle mediene, sier Schiro.
Snapchat og Instagram er mest populært som nyhetsplattform for dem mellom 16 og 19 år. Blant voksne over 25 år er det Facebook som brukes mest til nyhetsformål.
Ifølge Schiro er det flere yngre som ikke følger med på nyheter i det hele tatt, verken via sosiale medier eller tradisjonelle plattformer.
– 18 prosent i alderen 16–24 år er såkalte nyhetsunnvikere, sier Emma Schiro.
For papiravisene fortsetter nedgangen hos de yngste. I aldersgruppen 16-24 prosent er andelen daglige brukere ned på kun to prosent, en kraftig nedgang fra syv prosent i 2020, mens i aldersgruppen 9-15 år er andelen daglige brukere syv prosent, ned fra ni prosent.
De eldste holder fortsatt på papiravisen, og i aldersgruppen 65-79 år, øker andelen fra 60 prosent til 61 prosent.
For fjernsyn er det nedgang i nesten alle aldersgrupper. Også her er det de eldste som fortsatt har flest brukere, med 75 prosent daglig bruk, ned fra 77.
Mens i aldersgruppen 16-24 år er det en økning fra 26 prosent til 30 prosent.