Dette er kanskje overskriften du ikke vil tro på, men den er faktisk sann:
Mediebyråenes «mediebarometer» viser nemlig en uventet liten opptur for dagspressen, og nå det er det ikke bare et kortvarig fenomen for «enkeltmåneder».
I juli, juni og august var byråenes samlede reklamekjøp i dagspresse på drøyt 125 millioner kroner. Tilsvarende måneder i fjor var omsetningen på 124 millioner kroner.
Byråkjøp for «dagspresse»
2017
2016
September
53 722
55 077
-2,5 %
August
45 888
42 945
6,9 %
Juli
25 653
26 434
-3,0 %
125 263
124 456
0,6 %
Vi snakker i realiteten om en vekst som er så liten at det er status quo, men dette er da også for en reklamekanal som de siste årene jevnt over har tapt 25 prosent.
Etter tre gode måneder er imidlertid falltakten så langt i år redusert til «bare» 15,2 prosent.
Hvilket likefullt er nok til at dagspressens andel av markedet er nede i 6,4 prosent så langt i år, mot 7,9 prosent i fjor, og godt over 10 prosent for bare få år siden.
MEDIEBAROMETERET: Per september 2017 (9 mnd)
I år
I fjor
Endring
Andel 2017
Internett
2 338 007
2 127 593
9,9 %
34,0 %
Display
549 724
606 296
-9,3 %
8,0 %
Mobil/tablet
157 740
200 393
-21,3 %
2,3 %
Programmatisk/Nettverk
543 894
490 421
10,9 %
7,9 %
Sosiale medier
439 169
325 633
34,9 %
6,4 %
Søk
422 863
332 689
27,1 %
6,2 %
Video
224 617
172 161
30,5 %
3,3 %
TV
2 631 416
2 526 396
4,2 %
38,3 %
Radio
279 498
275 958
1,3 %
4,1 %
Kino
78 704
63 986
23,0 %
1,1 %
Utendørs/plakat
401 042
306 639
30,8 %
5,8 %
Dagspresse
443 065
522 415
-15,2 %
6,4 %
Ukepresse/magasiner
75 762
94 170
-19,5 %
1,1 %
Fagpresse
21 562
21 440
0,6 %
0,3 %
DM
570 567
581 354
-1,9 %
8,3 %
Andre medier
30 840
59 665
-48,3 %
0,4 %
Sum medieomsetning
6 870 463
6 579 616
+4,4 %
Om Mediebyråforeningens mediebarometer:
Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet.
Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:
Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Internett er nok også kommet for å bli, og kan samlet vise til en vekst på 9,9 prosent så langt i år.
Men er det tegn i tiden til en liten konsolidering på gang?
Den realitetsorienteringen synes kanskje på mediebyråenes omsetningstall. I september var veksten for gruppen internett på bare 4,7 prosent. Etter en august på 2 prosent.
Den enorme veksten til sosiale medier har også tatt noe av, og var i september på «bare» 27,4 prosent målt mot samme måned i fjor.
Søk og programmatisk vokser også saktere. Den digitale kategorien som nå har mest fart er online video - i september med en vekst på hele 48,3 prosent.
MEDIEBAROMETERET: Omsetning i september (1 mnd)
Sep 2017
Sep 2016
Endring
Internett
278 931
266 326
4,7 %
Display
62 735
79 014
-20,6 %
Mobil/tablet
16 558
22 653
-26,9 %
Programmatisk/Nettverk
62 213
55 468
12,2 %
Sosiale medier
56 515
44 348
27,4 %
Søk
52 040
45 370
14,7 %
Video
28 870
19 473
48,3 %
TV
340 439
347 013
-1,9 %
Radio
33 038
26 580
24,3 %
Kino
10 054
7 884
27,5 %
Utendørs/plakat
51 699
42 496
21,7 %
Dagspresse
53 722
55 077
-2,5 %
Ukepresse/magasiner
11 265
13 206
-14,7 %
Fagpresse
2 969
3 682
-19,4 %
DM
60 867
64 459
-5,6 %
Andre medier
2 538
4 121
-38,4 %
Sum medieomsetning
845 522
830 844
1,77 %
En faktor her er kanskje utsolgte TV-kanaler som taper seere (og varelager) som en stein. Høyere priser gir fortsatt vekst i omsetningstallene for 2017, men i september isolert sett var det en liten nedgang.
De utsolgte TV-kanalene gir seg utslag i fortsatt vekst for utendørs, kino - og radio, som virkelig er på offensiven i september, med en vekst på pene 24,3 prosent.