TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager i mai. Fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG TV).

Den triste sommeren for TV-kanalene er i full gang. Og internett er snart den største reklamekanalen

ANALYSE: Hva forteller Mediebarometeret oss etter seks måneder? Mens internett er «kommet for å bli», var vinterens TV-opptur trolig et kortsiktig blaff.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebyråforeningens omsetningstall forteller hver måned om utviklingen i rundt halvparten av det norske reklamemarkedet; den andelen som går gjennom byråene.

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet. 

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom ogZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).

Og etter seks måneder begynner tallene å tegne et klart bilde - når vi tar utviklingen de siste par månedene med oss i bakhodet:

  • Markedet vokser litt, med en totalomsetning etter et halvt år på 4,79 milliarder kroner. Det er 4,2 prosent over fjoråret.
  • TV har fortsatt en liten vekst på 3,6 prosent så langt i år. Men det skyldes primært høyere priser på nyåret - og vinterens ekstraordinære effekter (Farmen og dagligvarekrig).
  • Samlegruppen Internett har så langt i år en vekst på 12,1 prosent. Her varierer de enkelte kanalenes vekst litt fra måned til måned, men alt tyder på at programmatisk, sosiale medier, søk og online video vil være vekstdriverne fremover.

MEDIEBAROMETERET: Per juni 2017 (6 mnd)

  2017 2016 Endring Andel
Internett 1 639 135 1 462 230 12,1 % 34,2 %
Display 409 381 447 046 -8,4 % 8,5 %
Mobil/tablet 111 780 144 229 -22,5 % 2,3 %
Programmatisk/Nettverk 392 147 323 196 21,3 % 8,2 %
Sosiale medier 294 637 215 195 36,9 % 6,1 %
Søk 273 016 209 913 30,1 % 5,7 %
Video 158 174 122 651 29,0 % 3,3 %
TV 1 824 873 1 761 126 3,6 % 38,0 %
Radio 195 955 189 340 3,5 % 4,1 %
Kino 56 034 45 353 23,6 % 1,2 %
Utendørs/plakat 278 587 211 703 31,6 % 5,8 %
Dagspresse 317 802 397 959 -20,1 % 6,6 %
Ukepresse/magasiner 51 860 67 837 -23,6 % 1,1 %
Fagpresse 16 281 16 192 0,5 % 0,3 %
DM 393 568 404 719 -2,8 % 8,2 %
Andre medier 23 650 46 717 -49,4 % 0,5 %
Sum medieomsetning 4 797 745 4 603 176 +4,2 %     100,0 %

 

Og mye tyder på at nett i løpet av året kan passere TV som den største kanalen:

  • For 2016 var styrkeforholdet 38,3 prosent mot 32,6, fordel TV. Et halvt år inn i 2017 er forholdet nå 38,0 mog 34,2 prosent.
  • Isolerer vi juni måned, ser vi at styrkeforholdet der er helt snudd på hodet; 38,1 prosent andel for internett, mot 29,5 for TV. Det er dog delvis sesongdrevet; også juni i fjor var internett størst. Men forskjellen er større i år.

 

MEDIEBAROMETERET: Omsetningen i juni (1 mnd)

  Juni 2017 Juni 2016 Endring Markedsandel
Internett 261 012 236 999 10,1 % 38,1 %
Display 62 371 61 003 2,2 % 9,1 %
Mobil/tablet 19 368 23 658 -18,1 % 2,8 %
Programmatisk/Nettverk 60 666 48 986 23,8 % 8,9 %
Sosiale medier 48 036 40 622 18,3 % 7,0 %
Søk 50 186 41 657 20,5 % 7,3 %
Video 20 385 21 073 -3,3 % 3,0 %
TV 202 113 212 619 -4,9 % 29,5 %
Radio 34 945 28 749 21,6 % 5,1 %
Kino 5 766 3 200 80,2 % 0,8 %
Utendørs/plakat 43 807 36 617 19,6 % 6,4 %
Dagspresse 50 483 61 916 -18,5 % 7,4 %
Ukepresse/magasiner 9 191 10 329 -11,0 % 1,3 %
Fagpresse 2 905 2 477 17,3 % 0,4 %
DM 67 513 70 501 -4,2 % 9,9 %
Andre medier 6 819 7 865 -13,3 % 1,0 %
Sum medieomsetning 684 554 671 272 2,0 %  

 

Når vi isolerer juni måned, kan vi trolig også konkludere med at det er internett som er vekstdriveren i reklamemarkedet:

  • Den høye etterspørselen etter TV bidrar til vekst for kanaler som utendørs, radio og kino. Sistnevnte hadde i juni en vekst på hele 80,2 prosent, men her er det fortsatt snakk om små tall.
  • Og slår vi sammen disse fire kanalene, er omsetningen i juni 2017 (286 millioner kroner) omtrent på nivå med året før (281 millioner).

I juni spådde Mediacoms TV-sjef Marianne Massaiu en «trist sommer» for TV-husenes reklameomsetning.

Nedgangen i juni isolert sett var ikke så stor, men juli og august i år skal konkurrere mot fotball-EM og OL i fjor.

Det kan bety stygge tall for utviklingen måned mot måned.

Høsten blir også vanskelig, med fortsatt fall i antall seere og konsum. Kanalene har rett og slett ikke nok varelager å selge.

TV som reklamekanal startet året med 12,2 prosent vekst etter to måneder. Nå ligger 2017 bare 60 millioner kroner foran fjoråret.

Alt borger dermed for at året vil ende med nedgang. «Krisen» for TV-kanalene er på ingen måte over; den er trolig bare såvidt begynt.

Powered by Labrador CMS