Onsdag ble det kjent at Schibsted Media må bli 350 færre ansatte i løpet av året.
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes sier at folk står for nesten halvparten av alle kostnadene i konsernets digitale økonomi.
– Når vi da skal jobbe med lønnsomheten nytter det ikke å bare se på andre kostnader, sa hun onsdag.
Fremover blir det drøftinger i alle bedriftene for å finne ut hvordan man kan spare. Medier24 har tatt runden med flere redaktører for å høre om veien videre.
BT: – Blir tøffe prioriteringer
Ansvarlig redaktør i Bergens Tidende, Trond Olav Skrunes, understreker at gårsdagens budskap er alvorlig.
– Det er 350 ansatte. Det er mye, selv om vi er et stort konsern med aviser i Norge og Sverige. Det er betydelig, sier han.
Selv om han tror de vil tåle å kutte i organisasjonen, er han tydelig på at det vil redusere den journalistiske slagkraften til en av Norges største redaksjoner.
– Det blir tøffere prioriteringer, og det må vi være forberedt på, kommenterer han.
Han håper kuttrunden løser seg med frivillige ordninger. Om ikke lenge skal han inn i drøftinger med klubben om sluttpakketilbud.
– Det vil være bra for BT og for alle at vi lander med å ha gode, frivillige ordninger, sier Skrunes, som er fokusert på å holde hjulene i gang.
Skrunes mener det er viktig å huske på at det var gamle Schibsted som utførte sparetiltakene. Nå er det et nytt konsern som skal bygges.
– Vi er et helt nytt konsern der mediene står på egne bein. Det betyr også at vi må ta utgangspunkt i inntektene mediene klarer å skape, og tilpasse organisasjonene etter det, sier han.
Samtidig har han forventninger til konsernet om at prosessen blir så ryddig som mulig.
– Her har konsernet en viktig jobb med å ta de riktige grepene for å sette den nye organisasjonen. Konsernledelsen har en avgjørende rolle med å gjøre tydelige og riktige prioriteringer.
Vil merkes hos E24
– Det er klart det er en tøff situasjon å være i, sier Lars Håkon Grønning, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24.
Samtidig tror han det er nødvendig at det tas grep.
– Det overordnede bildet er at Schibsted Media ikke tjener penger. Da må man jobbe både med å sikre sterkere inntektsvekst, som jeg vet det jobbes med, og se på kostnadssiden.
Hvordan kuttene vil påvirke avisen hans, er for tidlig å si. E24 drives effektivt, sier han.
– Ethvert kutt her vil merkes. Selv om dette er tungt og tøft, så er jeg i sterk tro på at vi skal klare å bite godt fra oss journalistisk og levere god journalistikk på andre siden av dette.
– Årsregnskapene for 2024 er ikke helt klare ennå, så jeg vil ikke snakke om konkrete tall der. Men det er ikke tvil om at annonsemarkedet i fjor ble tøffere enn det vi hadde håpet, og vi har fortsatt en betydelig del av inntektene fra annonser. 2024 ble et krevende år, sier han.
Aftenposten blir også færre
Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, har ikke besvart Medier24s henvendelse. Til Kampanje sier Eilertsen at de også blir færre ansatte fremover.
– Det digitale abonnementsmarkedet tikker og går, men fallet på papir er høyere enn inntektsveksten vi har digitalt. Den digitale lønnsomheten ble veldig mye svakere i fjor og da er det bedre å gjøre noe med når du først innser det enn når problemet blir større. Vi skal klare å komme ut av dette uten å være for svekket og vi skal gjøre det så raskt som mulig, sier hun.
Hun mener det er bra at kuttene denne gangen ikke gjøres som ostehøvelkutt.
– Nå gjør vi en stor jobb med organisasjonen for å tilpasse oss en ny medievirksomhet som et rent medieselskap, sier hun til Kampanje.
– Et alvor
Stavanger Aftenblads sjefredaktør Kjersti Sortland opplever at det er forståelse internt for at det skal bygges et nytt mediekonsern med bare mediebedrifter.
Hun forteller at de også blir færre, men kan ikke tallfeste hvor mange ennå.
– Jeg har et veldig godt håp om at vi skal lande dette med gode frivillige ordninger i Stavanger Aftenblad, sier hun, og fortsetter:
– Det er et alvor over at vi må ta tak i økonomien vår. Men vi opplever også at det er ganske kjekt på jobben i Stavanger Aftenblad for tiden. Vi opplever god vekst i digitale abonnement, og har hatt mange spennende saker å jobbe med.
Men 2024 ble et krevende annonseår, forteller Sortland.
– Som alle sliter vi med å få til en digitalt bærekraftig økonomi. Vi jobber med at vi må ha enda bedre vekst, og vi må vokse i enda flere år før vi kan finansiere en redaksjon på vår størrelsen i en ren fremtidig digital økonomi.
Hvert kutt tror hun kommer til å merkes. Hun forteller at den redaksjonelle staben på rundt 80 drives operasjonelt effektivt.
– Men vi ser fortsatt på noen områder der vi kan jobbe smartere og ta i bruk ny teknologi, sier hun og nevner KI-assistenten sin.
VGs sjefredaktør Gard Steiro har ikke ønsket å kommentere i denne saken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no