Mari Velsand og Medietilsynet utbetaler ikke medienes såkalte koronastøtte denne uken.
Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Nesten én milliard kroner forsvant fra mediene i fjor: – Betydelig nedgang
Medietilsynets direktør Mari Velsand tror mange medier fryktet en enda større nedgang.
950 millioner annonsekroner forsvant fra norske medier i 2020, sammenlignet med året før.
Det viser nye tall fra Medietilsynet.
– Selv om nedgangen ble betydelig, fryktet nok mange en enda verre utvikling da koronaen brøt ut i mars i fjor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Totalt omsatte avisene og kringkasterne, inkludert NRK, for 26 milliarder kroner i 2020. Det er en nedgang på 1,1 milliarder kroner, eller 4,1 prosent, fra året før.
Selv om mediene reduserte kostnadene med nesten én milliard kroner, var det altså ikke nok til å veie opp for inntektstapet.
Det samlede driftsresultatet endte på 1,6 milliarder kroner i 2020, en nedgang på 88 millioner kroner, eller fem prosent, fra 2019.
Facebook og Google får skylden
Utviklingen i annonseinntektene er ikke ny. Siden de totale annonseinntektene var på sitt høyeste i 2012, har inntektsfallet fram til 2020 vært på 38 prosent.
Det betyr at medienes inntekter fra reklamemarkedet er redusert fra 12,2 til 7,6 milliarder kroner i denne perioden. De siste fem årene har norske aviser tapt 29 prosent av reklameinntektene.
Tek-gigantene Google og Facebooks sterke posisjoner i annonsemarkedet, er en viktig årsak til nedgangen, ifølge Medietilsynet.
Siden 2016 har de to globale aktørene økt sin markedsandel i det norske markedet med 18 prosentpoeng, mens andelen til avisene har falt like mye i samme periode.
Med utgangspunkt i anslag fra mediebyråer og bransjeorganisasjoner, har Medietilsynet beregnet at Facebook og Google til sammen hadde en markedsandel på 35 prosent i 2020, mens avisene hadde en markedsandel på 18 prosent.
– Økende betalingsvilje
Inntektene mediene får fra abonnement på aviser, kanalpakker og strømmetjenester, såkalte brukerinntekter, har økt de siste årene.
I fjor falt imidlertid også disse inntektene noe.
Brukerinntektene har vært avisenes største inntektskilde siden 2015, og tilsvarende for hele mediebransjen fra 2017.
– Vi ser en økende betalingsvilje for digitale nyheter, og det er positivt. Samtidig er det ingen tvil om at konkurransen fra de globale aktørene i annonsemarkedet er en betydelig utfordring for norske redaktørstyrte mediers driftsøkonomi, sier Mari Velsand.