Amedias konsernsjef Anders Opdahl (fra venstre), Trine Ohrberg fra MBL, Schibsted-direktør Siv Juvik Tveitnes og organisasjonsdirektør i NRK, Olav Hypher, deltok på tirsdagens debatt.

Medietoppen innrømmer at de ikke lykkes med mangfold: – Det er alvorlig

Pressetoppene diskuterte funnene i mangfoldsundersøkelsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag formiddag presenterte Mediebransjens landsforening (MBL) den ferske mangfoldsundersøkelsen for 2021.

Undersøkelsen omfatter kjønnsbalanse, alder og flerkulturell bakgrunn, samt flerkulturell kompetanse. Den har blitt besvart av om lag 10.000 ansatte i norsk mediebransje, og er foretatt blant MBLs medlemsbedrifter og NRK.

Etter fremleggingen hadde MBL samlet sammen et knippe medietopper som Siv Juvik Tveitnes (Scibsted), Olav P. Hypher (NRK), Anders Opdahl (Amedia) og Per Axel Koch (Polaris Media), til en debatt om funnene som ble gjort i undersøkelsen.

– En utfordring for demokratiet

De innrømmer at mangfoldsarbeidet ikke er godt nok.

– I 2018 satt vi opp et mål som vi gikk gjennom med våre ledere om det å være bevisst når det gjelder nyansettelser. Vi satt ikke gode nok mål. Vi skal avspeile hele samfunnet når det kommer til kjønn, alder og mangfold. Det har vi ikke klart, men jeg tror vi må jobbe bevisst over tid for at det skal bli bedre, sier Polaris-sjef Per Axel Koch.

Videre peker han på at det må bli satt tydelige mål, og at mediebransjen må lære av hverandre.

– Dette er en utfordring for demokratiet og samfunnet. Det er alvorlig, og vi må ta en aktiv rolle i denne prosessen, sier Koch.

NRK har satt sammen et mangfoldsteam som skal komme opp med tanker og ideer til hvordan de kan øke mangfoldet.

I flere år har statskanalen jobbet med stipendiatprogrammet FleRE, som er et strategisk rekrutteringstiltak for journalister med flerkulturell kompetanse.

– Vi må få folk til å ville jobbe i vår bransje. Vi må ut i nærmiljøene og besøke studiesteder. Eventuelt lage dramaserier som speiler deres virkelighet, slik at de tenker at dette kan være en vei å gå. Vi jobber også med å utvikle Webcruiter, slik at det skal bli lettere å få frem flerkulturell kompetanse. På den måten blir det lettere å måle om vi lykkes med våre strategier, forklarer NRKs organisasjonsdirektør Olav P. Hypher.

– Vi sees til dugnad

Schibsted har satt i gang et tranieeprogram for flerkulturelle, og fikk 70 søknader. Fire ble ansatt og skal jobbe i hver av de største redaksjonene.

– Det er mange gode kandidater som har søkt, og vi har laget en pilot på mangfold-ledelse. Det er viktig at ledere innehar riktig verktøy og kompetanse til dette prosjektet, sier Schibsteds konserndirektør for nyheter, Siv Juvik Tveitnes.

Hypher sier at de må opp på hesten og teste tiltak.

– Vi har en historikk hvor vi ikke har lykkes. Det er viktig at vi ikke bruker for lang tid, men at vi heller prøver og feiler. La oss sammen løfte mangfold i bransjen. Vi sees til dugnad til høsten, avslutter han.

Powered by Labrador CMS