Norsk Telegrambyrå (NTB) leverte i 2020 et driftsresultat på 10,3 millioner kroner. Det er nær dobling fra 2019, hvor resultatet ble 5,7 millioner kroner.
Årsresultatet før skatt endte på 10,6 millioner, ned fra 20,6 millioner. Dette skyldes gevinst på en aksjetransaksjon i 2019.
– Skal ikke være en utbyttemaskin
Byrået økte inntektene fra 241 millioner kroner til 249 millioner.
– Det har vært et veldig bra år, til tross for de mørke skyene vi så i mars i fjor, sier sjefredaktør i NTB, Mads Yngve Storvik til Medier24.
NTB har som mål å levere et minimum driftsmargin på tre prosent. For fjorårets var den fire prosent.
– Vår jobb er å produsere innhold, vi skal ikke være en utbyttemaskin. Dermed er det naturlig at vi har en sunn driftsmargin.
I fjor uttalte Storvik i intervju med Medier24 at 2020 ville bli et dårligere resultatår enn 2019, fordi omsetningen gikk ned. Når året var omme, var omsetningen økt fra 241 millioner kroner til 249 millioner.
– Presset ble ikke så stort som vi først fryktet. Vi reduserte prisene til ganske mange kunder grunnet situasjonen vi alle var i, og vi trodde vi kom til å gå mot et null-resultat. Så har hele organisasjonen jobbet intenst med våre produkter og tjenester, så vi har klart å levere veldig bra, sier Storvik.
Syv prosent økning i år
Byråets kostnader økte fra 236 millioner kroner til 239 millioner. Storvik forteller at kostnadene også ble kuttet.
– Vi reiste ikke, vi hadde ingen store mesterskap hvor vi sendte store team, vi satt på hjemmekontor og hadde minimalt med sosiale sammenkomster, sier Storvik.
Lønnsposten økte også med 1,2 millioner kroner. NTB har økt antall årsverk iløpet av året og slapp å permittere i salgsavdelingen.
– Hvis man legger alt dette sammen, har det vært et svært godt 2020.
Omsetningen på NTB nyheter gikk ned fra 90,8 millioner til 89,1 millioner kroner. Det skyldes blant annet at 2019 var et valgår, hvor NTB leverer valg-tjenester de tar ekstra betalt for, forklarer Storvik.
– Hvis man korrigerer for det, har nyhetstjenesten hatt en svak oppadgående kurve de siste årene. Det er mot det vi har forventet, for det er det området vi har hatt mest press på, og derfor har vi bygget flere ben å stå på.
På salgsinntektene er det NTB visuell som gir mest inntekter, med 101,5 millioner kroner.
Byrået har også opprettet en natte-tjeneste for nyheter. Dette gjør at mediehus som ikke har døgnbemanning kan bli oppringt av NTB hvis det skjer store nyheter, både lokalt og nasjonalt.
Og 2021 ser også ut til å bli et bra år. Storvik forteller at de i første halvår har en økning i omsetning på syv prosent.
– Det fortsetter bra inn i dette året. Og fortsetter det neste halvåret som det første, blir det et veldig godt år for NTB.