Avisen Shifter har flyttet til nye lokaler i Tordenskiolds gate. Her har redaktør Per-Ivar Nikolaissen et godt grep rundt avisens safe, mens ansvarlig redaktør og daglig leder Lucas H. Weldeghebriel følger nøye med.Foto: Even Hye T. Barka
Shifter doblet omsetningen i 2021. Slik vil de vokse videre
– Vi pøser nesten alt inn i selskapet igjen, sier daglig leder og ansvarlig redaktør, Lukas Weldeghebriel.
Avisen Shifter, som skriver om næringsliv og teknologi økte omsetningen sin med 97 prosent i fjor, fra 5,8 millioner kroner til 11,5 millioner kroner.
Samtidig vokste selskapet fra åtte til tretten ansatte på samme tid.
Selskapets bunnlinje endte til slutt opp på én million kroner. Gründerbedriften er dermed lønnsom.
Ansvarlig redaktør Lucas H. Weldeghebriel forteller at han har klare planer for hvordan veksten skal fortsette i 2022.
– Det vi kommer til å gjøre videre, er å investere i folk. Vi ansatte to nye personer nå, en i januar og en i februar. Vi pøser nesten alt inn i selskapet igjen, sier Weldeghebriel til Medier24.
Han sier også at lønnsomhet i seg selv ikke er et mål i for avisen, men at de fokuserer på fornuftig vekst og på å få tatt ut potensialet sitt, både annonse- og abonnementsmessig.
– Vi har fått altfor mange forespørsler opp mot det vi har kunnet ta ut. De to vi ansatte nå er jo kommersielle, for å kunne ta ut mer potensial.Målet vårt er å vokse videre, og det strategisk viktigste er å tjene penger på abonnement, sier Weldeghebriel.
Vil skape verdi for leserne
Weldeghebriel tror Shifters vekst skyldes flere faktorer.
Blant annet peker han på at avisen er mer opptatt av å lage et spisset produkt for både lesere og annonsører, enn av trafikk.
– Det viktigste er at man lager et produkt som skaper verdi for leserne dine. Er målet ditt å få mest mulig trafikk, er det ikke sikkert du skaper mest mulig verdi. Da kan du heller ikke tjene de pengene du kan på brukerne dine.
Hovedvekten av Shifters lesere, er såkalte digitale hoder, altså mennesker med stor interesse for teknologi og business.
Denne spesifikke leserskaren, gjør avisen til et interessant sted å annonsere for bedrifter som driver innenfor disse sektorene, tror Weldeghebriel.
– Vi hadde en annonsør som annonserte for 50 000 kroner og landet en kontrakt på millionbeløp i størrelse, fordi den når en spesifikk målgruppe.
Nå oppfordrer Weldeghebriel mediebyråene til å tenke mindre på antall visninger en annonse får, eller hva kostnaden for tusen visninger på en annonse er, såkalt CPM.
– Dette er litt kritikk fra meg: Mediebyråene er helt besatt av CPM, i motsetning til å se på hvilken effekt man kan få av å nå en spesifikk målgruppe, sier han.
– Hva blir det mest utfordrende for Shifter i 2022?
– Det er utrolig mange ting som er utfordrende. En utfordring er å finne flinke folk. Det er et godt marked å være på utkikk etter ny jobb, og et mindre godt marked for dem som skal ansette flere.
Weldeghebriel mener også at det er viktig å forbli lojal til sin egen strategi.
– Det handler om å gjøre ting som er riktig sett opp mot strategien vår. Å ikke bli distrahert av gode ideer. I 70 prosent av tilfellene er en god idé en distraksjon, sier han.
Samtidig påpeker redaktøren at urolighetene i verden, som konflikten mellom Russland og Vesten, kan påvirke økonomien i Norge. Det kan påvirke annonseinntektene.
– Om vi går mot en lavkonjuktur, kan det bli skummelt. Da er det ikke bare vi som sliter, men mange medier vil gjøre det.
– Da er det ekstra viktig at vi har abonnementsinntekter som kan være med å demme opp for det, sier Weldeghebriel til slutt.