Sosiale medier-forfatter Magnus Hoem Iversen, Kantars Nils Petter Strømmen, generalsekretær Tomas Bruvik og daglig leder Camilla Skaar (Hordaland Folkeblad), redaktør Lillian Holden (Hallingdølen) og redaktør Tone Sidsel Sanden (Dølen).Erik Waatland
Medieekspert ut mot norske medier: Overrasket over at nesten ingen prioriterer ungdom
– Det er rart at ingen medier øremerker penger til å hente inn 12-åringene. De har ikke et tilbud og det er et problem.
(FLESLAND): Medieekspert Nils Petter Strømmen i Kantar synes det er rart at nesten ingen norske medier prioriterer å nå ut til ungdommer.
Han peker på at det finnes enkelte unntak, men at som hovedregel glemmes 12-åringene - som blir overlatt til større strømmeplattformer og globale giganter.
– Norske barn har verdens beste nyhetstilbud med NRK Super, barnesider i norske lokalaviser og Aftenposten Junior, men når de blir 12 år, så finnes det nesten ikke norsk innhold. Det overrasker meg, fortalte Strømmen fra scenen under LLAs Lokal & Digital-konferanse torsdag.
– Rart
110 redaksjonelle og kommersielle lokalavisfolk var torsdag samlet på Flesland utenfor Bergen for å snakke om digitalisering, medietrender og muligheter for lokalavisene.
Strømme mener at mediene har et stort potensiale ved å forsøke å hente inn «kidsa». Og forstår ikke hvorfor nesten ingen gjør det.
– Jeg skjønner at mediene ikke kan prioritere det på topp, men det er rart at nesten ingen kjører øremerkede midler for å få tak i dem, sa han fra scenen.
Han satt i et panel på scenen sammen med sosiale medier-forfatter Magnus Hoem Iversen og daglig leder Camilla Skaar (Hordaland Folkeblad), redaktør Lillian Holden (Hallingdølen) og redaktør Tone Sidsel Sanden (Dølen) og generalsekretær Tomas Bruvik i LLA.
– Er det noen vits?
Medieeksperten sa at konsekvensen av at «ingen» bryr seg om den unge målgruppen, gjør at norske medier kanskje ikke klarer å «hente tilbake» 12-åringene når de blir 20 år - som han mener var enklere før.
– Jeg tror ikke vi får de tilbake i samme grad som før. Vi mister en utrolig viktig arena ved å ikke være relevante for dem og du kan se det får konsekvenser for valg, dro Strømmen fram som eksempel.
– Er det vits å bruke så mye tid på unge hvis de ikke leser oss uansett? spurte Bruvik fra scenen til Tone Sidsel Sanden i Dølen.
– Ja, absolutt. Vi forsøker å være til stede der de er. Kanskje leser de ikke lokalavisa nå, men de kan jo kanskje gjøre det en gang i fremtiden og da må vi være relevante for de i en tidlig alder gjennom en rekke ulike måter, sa hun.
Alle de tre lokalavisredaktørene ble utfordret på å si hva snittalderen var blant avisabonnentene og de hadde alle en snittalder på 50-60 år.