Kyrre Dahl, redaktør i RadioNytt.no.

Hvorfor radioen spiller de samme sangene om og om igjen

(KOMMENTAR): «Det verste en radio kan spille er en helt ukjent låt som ikke passer inn, skriver redaktør Kyrre Dahl i RadioNytt.no.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • KYRRE DAHL, redaktør i RadioNytt.no.

Det har vært mye fokus på musikken på NRK P1 den siste tiden. Mange irriterer seg over både musikkutvalget og at de hører de samme sangene hele tiden, men det er faktisk akkurat sånn det skal være. Det hadde vært mye verre om det motsatte var tilfelle. Her skal du få vite hvorfor.

Utvelgelse av musikk på radio, eller musikkformattering som det heter på fagspråket, kan virke ulogisk og merkelig for en som ikke har satt seg inn i det, men det er nærmest en vitenskap for de som driver på med det. Det er nemlig ikke bare å slenge på en plate, slik man gjorde i gamle dager. Nå brukes avanserte datasystemer og logaritmer for å finne den beste musikkmiksen. Men, det krever fortsatt at menneskene som styrer datamaskinene har et godt øre for hva som fungerer. 

Hvordan musikken settes opp på NRK P1 og andre kanaler

Nå vet ikke jeg nøyaktig hvordan NRK P1 velger ut musikken og det skal jeg heller ikke, for det er en godt bevart bedriftshemmelighet. Men, de fleste radiostasjoner i dag bruker de samme grunnprinsippene, uansett om de spiller moderne musikk, rock eller gamle svisker. 

Kort fortalt benytter radiostasjonen seg av forskjellige lister over låter. Men, alle bruker en A-liste, som er et begrenset utvalg av låter som spilles ofte. Dette er låtene man fokuserer mest på, enten det er nye hits eller gamle svisker. Dette er låtene som radiokanalen tror du vil høre akkurat nå og derfor spilles de selvsagt ofte.  

Hvor ofte disse låtene spilles på radioen kommer an på flere faktorer, men en faktor er hvor lenge du hører på radio. I 2019 hører en gjennomsnittslytter på radio rundt 90 minutter hver dag (88 minutter i uke 41, ifølge Nielsen). Det betyr at dersom man spiller en låt 16 ganger om dagen (altså hvert 90.minutt) , vil en gjennomsnittslytter faktisk kun høre den en gang pr. dag. 

Jammen, noen hører på mer enn 90 minutter! Ja, det gjør de, og derfor er det få kanaler som spiller låtene så ofte. Men, det er også begrenset hvor mange låter man faktisk kan ha i musikkutvalget. Det er vitenskapelig bevisst at få mennesker husker mer enn 25 til 30 låter av gangen. Du kan teste deg selv med å kjapt ramse opp mer enn 30 låter fra hukommelsen uten hjelpemidler. I tillegg kommer selvsagt minne-faktoren, altså du låtene du husker igjen når du hører den.  Å, ja, den ja...

Lytterne vil høre de samme sangene om og om igjen

Selv om vi av og til synes det er fint å få høre ukjente sanger, er det også vitenskapelig bevist at de fleste lyttere setter mer pris på gjenkjennelsesfaktoren. Det betyr at vi egentlig helst vil høre de 25 sangene nevnt før, samt få et hyggelig gjenhør med en sang vi hadde glemt. Og kanskje få en ny låt som passer inn med de to andre kategoriene, for av og til må vi introduseres for noe nytt. Men, det verste en radio kan spille er en helt ukjent låt som ikke passer inn. Da slår folk av. Så man kan si at radioen spiller de samme sangene om og om igjen fordi det er det lytterne vil ha. 

Som nevnt før hører en snittlytter på i 90 minutter, det betyr at de hører ikke mer enn 15 sanger om dagen, eller cirka 100 sanger i uka. Så hvis en radiokanal har mer enn 100 låter i databasen vil du statistisk sett høre den sjeldnere enn en gang i uka. De fleste radiostasjoner har langt flere, fra 500 til flere tusen låter. Så det betyr egentlig at de som hører sangene for ofte hører innmari mye på radio! Eller at det rett og slett er feil låter på lista.

Hvordan velges låtene ut

Det vi har snakket om så langt er dataprogrammering, når det gjelder hvilke låter som skal legges inn på listene er det fortsatt mennesker som bestemmer. Så også i NRKs hovedkanal, som har fått mye pepper i det siste.  NRK P1 har selv sagt at målgruppen er 40-54 år. Dessuten har P1 en bred profil i sitt øvrige innhold og har et samfunnskrav om å spille norsk musikk. 

For å bestemme hvilke låter som skal på listene må man da forsøke å sette seg inn i hvordan en i 40-årene tenker og lever og hva slags forhold de har til musikk. Det er lett å tenke seg at de fleste i 40-årene er i full jobb, ferdig med småbarn og ikke så oppdatert på alt som er av ny teknologi, men de føler seg fortsatt relativt unge og vil gjerne følge med på det som skjer i verden. En veldig generell beskrivelse, men den forteller faktisk en musikk-sjef at denne gruppen setter mer pris på en ny låt fra Astrid S, som er hot, enn en ny låt fra Bjørn Eidsvåg, som ikke er hot. I tillegg vil denne målgruppen gjerne høre golåter fra de siste 30 årene, ofte omtalt som musikken de vokste opp med. Det er mange i denne alderen som setter stor pris på hits fra 80-tallet og litt 90-tall. Dermed kan en av Eidsvågs eldre sanger passe godt inn der. 

Er det riktig musikkmix?

Dette er den tradisjonelle måten å programmere musikken i en radiostasjon og så langt virker det som om NRK P1 er på riktig spor. Men, man kan spørre seg om det er riktig av en statsfinansiert allmennkringkaster å formatere radiokanalen på samme måte som en kommersiell kanal. Burde NRK P1 vært en kanal som spilte mer norsk musikk, både ny og gammel, av prinsipp? Det er imidlertid et politisk spørsmål og noe eventuellt ledelsen i NRK bestemmer, ikke musikk-sjefene. 

En annen ting er at NRK P1 er faktisk landets største radiostasjon, så det er åpenbart at de gjør mye riktig. Samtidig vil kanalen som har flest lyttere også få flest klager, særlig på musikken. Som jeg har nevnt før hører en snittlytter på i 90 minutter. De som hører på i 8 til 10 timer pr. dag må jo være blodfan av kanalen, likevel klager de altså på musikken. Dette har jo NRK prøvd å løse med å lansere flere kanaler, f.eks P1+, som er nettopp den kanalen som er for de over målgruppen til P1.  

Men, i den moderne verden vil alle slike teorier egentlig komme til kort. For min egen del finnes det ikke en eneste radiokanal i Norge som er i  nærheten av å gi meg den musikken jeg vil ha. Og slik tror jeg det er mange som føler det, i en verden hvor aktører som Youtube, Spotify etc. har teknologi som jobber hardt for å gjette hva jeg ønsker å høre på og treffer langt bedre enn selv den flinkeste musikksjefen i NRK. Nå begynner også de som hører på NRK P1 å forstå dette og blir antagelig enda mer irritert over at kanalen ikke spiller den musikken de egentlig vil høre. Der har vi den store utfordringen for radio, ikke bare P1.   

Powered by Labrador CMS