Med digitaliseringen av norske radiokanaler har det etter hvert blitt mange kanaler å høre på, men ikke alle fenger like mye. Det er faktisk flere av de riksdekkende kanalene som knapt nok har målbår oppslutning. Dette gjelder særlig en håndfull av NRKs kanaler, men også de kommersielle sliter med noen av sine prosjekter, skriver Kyrre Dahl

Vi har fått flere radio­kanaler. Men mange av dem har nesten ikke lyttere

(KOMMENTAR): «Det gjelder både NRK og de kommersielle», skriver Kyrre Dahl.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • KYRRE DAHL, redaktør for radionytt.no. Dahl er også nettredaktør for Norsk Lokalradioforbund – og skriver om radio for Medier24

Med digitaliseringen av norske radiokanaler har det etter hvert blitt mange kanaler å høre på, men ikke alle fenger like mye. Det er faktisk flere av de riksdekkende kanalene som knapt nok har målbår oppslutning.

Kyrre Dahl, redaktør i Radionytt.no.

Dette gjelder særlig en håndfull av NRKs kanaler, men også de kommersielle sliter med noen av sine prosjekter.

Hva som skal beskrives som dårlig oppslutning kan variere ut fra hensikten med kanalen, men når en kanal får 0,0 % oppslutning på lyttertallene fra Nielsen så kan man jo lure på hva som er poenget med å opprettholde driften.

Det er antakelig derfor NRK nylig har valgt å fjerne den digitale kanalen National Rap Show fra sin radiospiller og erstatte den med P3X.

National Rap Show har lenge vært en nærmest død spilleliste, men de siste ukene hadde kanalen ikke engang målbar oppslutning. Hiphop-prosjektet NRK P3X beskrives ikke som en egen kanal, men P3 kaller det en egen spilleliste tilgjengelig på nrk.no og på NRK Radio-appen.

Nå vil noen si at grunnen til at ingen hørte på var at kanalen ikke var på DAB, men det å være på DAB er ingen sikker oppskrift for suksess.

NRK Vær og NRK Trafikk er begge tilgjengelig på DAB, men hadde i uke 7 henholdsvis 2000 og 8000 lyttere. Til sammenligning har NRK en kanal, eller spilleliste, som heter Radioresepsjonen, som har 7000 lyttere og er kun tilgjengelig via internett.

Det er altså like mange som vil høre på gamle godbiter fra Radioresepsjonen som vil høre NRKs relativt ferske trafikk-satsing. Det må jo kalles en bommert.

En annen kanal (eller spilleliste som NRK gjerne vil kalle det) er NRK P3 Urørt. Denne er også kun tilgjengelig via internett og hadde i uke 7 ingen målbar oppslutning. Denne består av sanger fra Urørt-programmene til NRK, men må jo spørre seg hva poenget er med en slik kanal når ingen hører på.

Lyttertall uke 7 for NRK.

Det som er felles for alle kanalene er at det virker som om NRK bruker veldig lite ressurser på dem, kan det være derfor ingen hører på?

Situasjonen er ikke så mye bedre for barnekanalen NRK Super, som i uke 7 hadde 25 000 lyttere, NRK Jazz klarte å fange interessen til 38 000, mens det var 5 000 som hørte på NRK Sami og bare 3000 som hørte på NRK Folkemusikk. Det siste utgjør en oppslutning på 0,1 %.

En kanal for barn og en kanal for samisk kultur er med i allmennkringkastings-oppdraget for NRK, men blir disse kanalene derfor nedprioritert slik at det ikke egentlig er noen som bryr seg om dem?

Situasjonen kan sånn umiddelbart se litt bedre ut for de kommersielle aktørene, men så må da også disse tjene penger basert på hvor mange som hører på.

Både Bauer Media og P4-gruppen har mange kanaler som ikke fenger veldig mange. Den trolig største skuffelsen må være Radio 1, som i uke 6 bare hadde 33 000 lyttere.

Det var altså flere som hørte på nisjekanalen NRK Jazz enn Radio 1, som har en relativt bred målgruppe. Det er få som blir overrasket om den kanalen snart blir byttet ut med noe som fungerer bedre.

Nå gikk Radio 1s lyttertall litt opp uka etter, men snittet for de siste ukene er likevel begredelig for en kanal med et usedvanlig godt innarbeidet navn. 33 000 utgjør 0,7 % radiolyttere i daglig oppslutning. Bauer Media har også et par andre kanaler som ligger og vaker rundt 50 000 lyttere, i hele landet.

P4-gruppen gjør det generelt bedre med sine kanaler, men P9 Retro og P8 Pop klarer ikke mer enn litt i overkant av 70 000 lyttere hver, altså en prosentvis oppslutning på rundt 1,5 %.

Til sammenligning har Nea Radio, en lokalradio som bare dekker deler av Trøndelag, en oppslutning på 30 000 mennesker.

Noen vil si det er helt naturlig at noen kanaler har mindre lyttere enn andre, særlig når NRK P1 alene har rundt 30 % oppslutning.

Den nye radiohverdagen har gitt rundt 30 kanaler, noe som skulle tilsi at hver kanal i snitt burde ha 3,3 % hvis alle hørte på radio. Men, siden det bare er rundt 67 % av befolkningen som hører på radio, så kan vi sette dette snittet nærmere 2,2 %.

På den annen side er det fullt mulig å høre på mer enn en radiokanal i løpet av en dag og mange gjør også det, så alt under f.eks. 3 % vil være under snittet. Da blir 0.7 % ikke mye å skryte av.

Lyttertall uke 7 for kommersielle.

Ser man på helheten i lyttertallene er det fortsatt en tendens til at lytterne velger å høre på de samme kanalene som var store på FM. NRK P1 og P4 er fortsatt de desidert største kanalene.

Så har NRK P1+ gjort det bra, men videre på lista over de store kanalene finner vi NRK P2 og NRK P3.

Powered by Labrador CMS