Det er optimisme i radiobransjen, skriver Kyrre Dahl. Her fra da P2 Nyhetsmorgen vant prisen for årets aktuelle sendeflate under Prix Radio i 2018

Radiobransjen har en total mangel på dommedags­følelse. Hvorfor er det slik?

Er det radiofolket som ikke vil innse sannheten eller har enkelte medier vært litt for kjappe med de dystre overskriftene?

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

Kyrre Dahl, redaktør i Radionytt.no.

(KOMMENTAR): Radiobransjen er full av optimisme og gode nyheter. Det er inntrykket man sitter igjen med etter årets Radiodager og ande bransjekonferanser denne høsten.

Dette inntrykket er  i sterk kontrast med de mange negative medieoppslag om radio i Norge.

Er det radiofolket som ikke vil innse sannheten eller har enkelte medier vært litt for kjappe med de dystre overskriftene?

 

Lite konflikt innad i bransjen

Leser man bare nyhetsoverskrifter kan få inntrykk av at det er mye krangel i radiobransjen mellom de som vil ha FM tilbake og de som mener at DAB er redningen for radio.

For de som faktisk jobber i radio er ikke dette lenger noe stort tema.  Det var den klare tilbakemeldingen både under den offisielle radiolederdebatten på Radiodager og når man møter radiofolket litt mer uformelt.

Det er tilsynelatende ingen i NRK, P4-gruppen eller Bauer Media som har noe som helst ønske om gjenåpning av FM.

Lokalradioene har heller ikke noe ønske om å få rikskanalene tilbake på FM. Det som derimot er svært viktig for lokalradio er at de får fortsette å sende på FM også etter at konsesjonene løper ut i 2022.

Radio Metro er i en særstilling, ettersom de gjerne vil sende på FM, men får ikke lov av Stortinget, etter påtrykk fra rikskanalene.

Skal vi tolke det som blir sagt uoffisiellt, har NRK ikke noe imot at lokalradione fortsetter på FM, mens de kommersielle rikskanalene ser på lokalradio på FM som konkurrenter som kan ta lyttere fra dem. 

Markedsandeler, NRK utvalgte uker.

Interessen for å få gjenåpnet FM kommer nå i all hovedsak fra politisk hold og misfornøyde lyttere.

 

Lyttertallene har stabilisert seg

I sommer fikk medieoppslag mange til å tro at lytterne rømmer radio. Det har helt korrekt vært et fall i  radiolyttingen for rikskanalene de siste to årene og de aller fleste er enige om at det skyldes FM-slukkingen.

På den annen side har lokalradioene, altså de som er igjen på FM, økt kraftig, og Kantar TNS la fram tall på Radiodager som viser at økningen for lokalradio veier sterkt opp for nedgangen for rikskanalene.

Samtidig har lyttertallene for rikskanalene også stabilisert seg.

I sommer ble det ramaskrik da de offisielle PPM-tallene for første gang viste en radiolytting under 50 %. Det er forsåvidt dårlige tall, men som tidligere vist her på Medier24, er det helt normalt at lyttingen er en god del lavere om sommeren enn den er resten av året.

Og, i disse tallene er altså ikke lokalradioene, med, slik at tallene gir ikke et helhetlig bilde av radiolyttingen. 

Markedsandeler, P4 utvalgte uker.

For uinnvidde er det ikke så lett å se på målingene, men rikskanalene opplyser at lyttetiden har gått opp etter at de ble helt digitale.

Det betyr at de har noe færre lyttere totalt, men at de som hører på faktisk hører på i lengre tid.

 

P4-gruppen på fremmarsj

Da er den interne konkurransen vesentlig mer i fokus hos de riksdekkende radiokanalene. Så langt i høst har P4-gruppen tatt markedsandeler fra både NRK og Bauer Media.

Det kan man tydelig se på på de tre grafene som viser total markedsandel for de fire siste ukene fra uke 35 til uke 38. PPM-tallene viser også at det er særlig hovedkanalen til P4 som gir P4-gruppen økte markedsandeler gjennom disse fire ukene.

NRK P1 er fortsatt desidert størst med en markedsandel på 38,9 % i uke 38, etterfulgt av P4 på 16,1 % og NRK P1+ på 11,4 %. Etter det kommer NRK P2 på 5,0 % og NRK P3 på 3,6 %.

Først på sjette plass kommer Radio Norge med 3,1 %. Men, en god nyhet for Bauer er at Radio Vinyl er nummer sju på 2,5 %. P5 Hits har en markedsandel på 2,1 %.

Markedsandeler, Bauer Media utvalgte uker.

Alle andre kanaler har en markedsandel på mindre enn 2,0 %

Sammenligner man disse tallene kan man se at, med unntak av NRK P1+, så har lytterne fortsatt en tendens til å høre på de gamle store kanalene.

De prøver gjerne en av de nye kanalene, men de kommer ofte tilbake til de tradisjonelle kanalene

 

Nå kommer smarthøyttalerne 

Radio dreier seg på ingen måte bare om FM og DAB og det alle snakker om nå er smarthøyttalere.

Det er en teknologi som gir nye muligheter for lydinnhold og hvem er bedre til å levere dette enn radiobransjen?

Selvsagt gir smarthøyttalere også utfordringer i forhold til både inntekter og formater, men mange på Radiodager var svært optimistiske for mulighetene dette gir.

Rikskanalene har allerede startet et eget firma som skal jobbe med slike digitale teknologier, Norsk Radio.

Deres første oppgave blir å sikre norske radiokanaler plass hos de store aktørene, som Google og Amazon. Lokalradioene er også positive til mulighetene smarthøyttalerne gir og er i samtaler med Norsk Radio om samarbeid.

Men, radiokanalene må forberede seg på hard konkurranse, ikke bare fra Spotify og andre store internasjonale aktører. SOL avslørte på Radiodager at de har planer om å lansere egne radionyheter for smarthøyttalere, som kan personaliseres slik at det er tilpasset hver enkelt lytter.

 

Generasjonsskifte i radiobransjen 

En ting som man kunne legge merke til under årets  Radiodager er at det virker som det er en ny generasjon på vei inn i radio.

Man snakker gjerne om at de yngste ikke lenger hører på radio. Likevel var det overraskende mange unge deltagere på årets norske radiokonferanse.

Da snakker vi om radiomedarbeidere som har vokst opp med podkast og streaming som en selvfølge og har et helt annet perspektiv på radio enn radioledere som gjerne vokste opp med radio på 80-tallet.

Powered by Labrador CMS