Administrerende direktør Lasse Kokvik i Bauer Media og programlederne i frokostshowet.

Hvorfor Radio 1 aldri kunne bli en suksess

(KOMMENTAR): Det virket som en god idé: Bruk et kjent varemerke mange har et positivt forhold til og lag en moderne variant med oppegående programledere. Likevel kom nye Radio 1 aldri ut av startgropa. Her er en mulig forklaring.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • KYRRE DAHL, redaktør for radionytt.no. Dahl er også nettredaktør for Norsk Lokalradioforbund

 

Kyrre Dahl, redaktør i Radionytt.no.

De fleste har hørt om Radio 1 men ikke alle vet hva det egentlig var.

Radio 1 var den første kommersielle radioen i Norge (i moderne tid),med suksess som gikk langt utenpå gode lyttertall og godt reklamesalg. På slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet var programlederne i Radio 1 Oslo så store kjendiser at de fikk betalt for å være til stede på utesteder uten å gjøre noen verdens ting.

Annonsørene sto omtrent i kø for å komme inn døra bare for å kunne fortelle at de samarbeidet med Radio 1. (Ikke så langt fra sannheten som mange tror).

Det ble også opprettet lokalavdelinger av Radio 1 flere steder i landet, der de viktigste var Bergen, Trondheim og Stavanger. Disse utgavene av Radio 1 var til tider svært forskjellige, men de var samtidig meget lokale. Det var nettopp det som var grunnlaget for suksessen.

Radio 1 Oslo traff veldig godt energien i hovedstaden på den tiden og hadde som slogan: "Der det skjer, når det skjer". Det var ikke bare noe man sa, det var noe man levde etter.

Man hadde reportere som dro dit ting skjedde, både av nyhetsmessig og underholdningsmessig karakter. Legg til lokale programledere med stor personlighet og ikke minst at man spilte popmusikk, så traff man rett hjem i hovedstaden (konkurrenten var NRK som mer eller mindre aldri spilte popmusikk).

Radio 1 Bergen hadde en helt annet måte å lage radio på, som bare kan beskrives som veldig bergensk. Da mener jeg ikke bare at programlederne snakket dialekt, stasjonen hadde et helt unikt og energisk lydbilde som i grunnen bare passet i Bergen, men det var akkurat det som var greia.

Radio 1 Trondheim var igjen helt annerledes og i forhold til de andre litt mer tung. Det er ikke ment som en fornærmelse i det hele tatt, for Radio 1 traff også trønderne midt i sjelen, med blant annet mye om fotball. Og de fleste programlederne og reporterne var trøndere.

Etter hvert fikk vi både P4 og Radio Norge, for ikke å snakke om NRK P3, mp3, internett og uendelig antall TV-kanaler.

Radio 1 mistet konsesjoner i Trondheim og Stavanger på slutten av 00-tallet, og i Oslo hadde man en kaotisk tid med litt sendinger på en delt frekvens i Oslo og litt fra en sender i Ski. Produktet ble også helt annerledes med få eller ingen programleder og nyere musikk. Radio 1 på FM ble lagt ned i 2016 etter at Bauer kom inn i bildet og skulle satse på DAB, der Kiss fikk plassen på kanallista.

Så i 2018 var det noen i Bauer som fant ut at man ville gjenopplive navnet Radio 1, for det er jo et godt navn på en radiostasjon. De fant en bunke, med i seg selv oppegående programledere, og tenkte at man måtte jo pusse opp formatet. Det betød at man i all hovedsak spiller musikk fra år 2000 og framover.

I forrige uke kom beskjeden om at morgenshowet på Radio 1 legges ned, noe som i praksis betyr over og ut for nye Radio 1 etter bare 16 måneder.

Hva gikk galt?

Vel, forklaringen har du allerede fått. Det som nå kalles Radio 1 har ingen forbindelse til det merkevaren Radio 1 ble kjent for, dermed ble det bare enda en radiokanal.

Samtidig er radiomarkedet nå veldig annerledes enn på slutten av 80-tallet. Med over 30 riksdekkende kanaler på DAB og noen lokalradioer på FM og DAB, hvorfor skulle man velge Radio 1?

Når man satser på musikk fra år 2000 og framover så satser man også på en målgruppe som ikke har noe spesielt forhold til den før nevnte merkevaren Radio 1. Samtidig treffer man heller ikke de som en gang syntes Radio 1 var det beste som fantes på radio.

Men, det viktigste er innholdet. Og her bommet man helt, for nye Radio 1 var ikke engang i nærheten av å minne om det merkevaren Radio 1 ble kjent for, der det skjer i Oslo, energisk lydbilde i Bergen og fotball i Trondheim.

I stedet satset man på enda et morgenshow fra studio med i utgangspunktet bra programledere, men hva var det som var unikt med det?

Det som skjedde med Radio 1 er på mange måter erkeeksemplet på at radioaktørene nå må tenke nytt. i 2019 må man ha et unikt innhold og det bør egne seg som On demand audio.

Det er en grunn til at podkast øker kraftig.

Man kan satse på musikkradio og ha suksess med det, men da må man ha noe unikt og nytt å komme med. Det betyr ikke at man bare skal spille ny musikk. Radio Rock og Vinyl er to suksesshistorier hos Bauer.

Men: Vi trenger ikke enda en radiokanal som spiller musikk fra de siste 20 årene med programlederne som prøver å være morsomme, men egentlig ikke sier noen verdens ting.

Det var slik vi lagde radio på 90-tallet.   

Powered by Labrador CMS