Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Vekst for Polaris Media i fjerde kvartal: Nå er over halvparten av brukerne digitale

Polaris Media hadde over en milliard i brukerinntekter i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Polaris Media la torsdag frem sin kvartalsrapport for 4. kvartal, og samtidig rapporten for hele 2021.

Konsernet øker inntektene og reduserer utgiftene i fjerde kvartal.

Driftsinntektene endte på 988 millioner kroner, en økning fra 962 millioner. EBITDA endte på 160 millioner, en økning fra 219 millioner.

– Vi er godt fornøyde med å rapportere en underliggende resultatvekst på mer enn 30 millioner kroner i fjerde kvartal. Vi lykkes godt digitalt i brukermarkedet, og vi oppnår en sterk vekst i de digitale annonseinntektene. Våre mediehus har kommet langt i den digitale transformasjonen, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Antall heldigitale abonnement har økt fra 153 000 til 173 000 siden fjerde kvartal 2020, en vekst på 13 prosent. I fjerde kvartal 2021 var andelen heldigitale abonnement 51 prosent, opp fra 46 prosent i 2020.

– Mediehusene har også i 2021 vist sin viktige rolle i samfunnet. Gjennom daglig dekning av pandemien og andre viktige saker, har de satt dagsorden for samfunnsdebatten både lokalt, regionalt og innimellom også nasjonalt, fortsetter Koch.

Den norske delen av konsernet, Polaris Media Norge, endte på inntekter på 620 millioner kroner, noe som er det samme som fjerde kvartal i 2020. Papirinntektene er også helt like, mens de digitale inntektene har økt noe.

Polaris Trykk rapporterer en inntektsnedgang på 5 prosent mot fjerde kvartal 2020. Distribusjonsvirksomheten har en inntektsvekst på 9 prosent mot fjerde kvartal i fjor, hovedsakelig som følge av økt distribusjon av netthandelsprodukter.

Polaris Media endte året med inntekter på 3,6 milliarder kroner, en svak oppgang på to prosent fra 2020.
EBITDA endte for året på 476 millioner, en økning på 8 prosent fra 443 millioner i 2020.

Powered by Labrador CMS