Konsernsjef i NHST Trond Sundnes.
Skjalg Bøhmer Vold
Syv millioner borte for DN-eier NHST Media Group
Kvartalsresultatet for NHST Media Group har en nedgang på 39 prosent.
Inntektene øker, men resultatet er svakere for NHST Media Group.
Det viser tallene for tredje kvartal til konsernet.
Sammenlignet med samme kvartal i fjor øker inntektene fra 208,5 millioner til 216,1 millioner kroner.
Resultatet for mediedivisjonen til NHST Holding går ned fra 18,3 millioner til 11,1 millioner kroner, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det er en nedgang på rundt 39 prosent.
– Vi ser en svakere resultatutvikling i tredje kvartal, som både er knyttet til et mer krevende marked og et sterkt prispress. Det investeres samtidig i nye produkter og tjenester, med nylig lansering av Hydrogen Insight – en ny publikasjon for det internasjonale hydrogenmarkedet, sier konsernsjef Trond Sundnes i en pressemelding.
I pressemeldingen kommer det fram at annonse- og eventinntektene økte med 6,7 prosent mot samme kvartal i fjor, mens heldigitale abonnementsinntekter økte med 11,5 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Abonnementsinntekter på kombinerte printprodukter og løssalg falt.
Kommersielt sett var tredje kvartal preget av høy aktivitet.
– Alle publikasjonene våre opplevde økt leserengasjement blant abonnentene mot slutten av kvartalet, som viser hvor viktig journalistikken er for våre lesere for å forklare og gi innsikt i det som nå skjer i markedene og i verden, sier konsernsjefen.