Onsdag kom beskjeden om at Schibsted Media skal kutte 350 årsverk
i løpet av 2025. Beskjeden ble gitt på et allmøte i konsernet.
– Det er ingen hyggelig
beskjed å gi. Schibsted er i en alvorlig situasjon, og vi må ta grep. Vi
ønsket å være åpne og fortelle de ansatte om situasjonen, og det var et allmøte
preget av alvor, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes til Medier24.
Schibsted har ikke gått ut med et tall på antall millioner
som skal kuttes.
– Vi er opptatt av å forbedre
den digitale lønnsomheten vår. Når vi ser på den digitale økonomien, er 50
prosent av kostnadene folk. Når vi da skal jobbe med lønnsomheten nytter det
ikke å bare se på andre kostnader.
Holder igjen på ansettelser
– Blir det andre kutt?
– Vi ser også på andre
avtaler, blant annet reforhandling av avtaler, og forhold knyttet til splitten.
– Vil dere ha ansettelsesstopp?
– Dette har vært et tema
gjennom høsten. En helt prinsipiell ansettelsesstopp har vi ikke, men vi holder
tilbake der vi kan. Er det stillinger som er forretningskritiske, må vi ansette.
Men det må være i så lavt antall som mulig.
Tidshorisonten på de 350 årsverkene er at de skal kuttes i
løpet av 2025. Juvik Tveitnes sier at planen er å tilby sluttpakker og gavepensjon.
– Så er vi i en prosess med
de tillitsvalgte på det. Hvordan dette vil gjøres og rammene, er for tidlig å
si noe om.
Hun legger til at konsernet har et mål om å ha informasjon om
hvilke endringer som skal gjøres før vinterferien i februar.
Hele organisasjonen blir berørt
– Vil denne slankingen være
nok til å unngå ytterligere kuttrunder innen få år?
– Vi gjør dette for å lage et
solid fundament i Schibsted Media. Vi er helt i starten av å etablere og utvikle
det nye selskapet. Men hvordan økonomien utvikler seg, er helt umulig å spå,
sier hun og legger til:
– Vi jobber hardt og godt, og
vi skal ha så høye inntekter som mulig.
Det er stor sprik i resultatene til de forskjellige mediene
i konsernet. Mens både VG og E24 hadde røde tall i 2023, endte Aftenposten med
et overskudd på over 100 millioner kroner.
Juvik Tveitnes vil ikke si om kuttene blir mindre i svært
lønnsomme merkevarer.
– Det vi har sagt er at hele
organisasjonen vil bli berørt. Og så vil det treffe ujevnt i de forskjellige
merkevarene og funksjonene.
– Det har vært frustrasjon i
konsernet rundt at Podme taper penger. Er det aktuelt å be Tiniusstiftelsen om
støtte til nye satsinger, som Podme?
– Podme er en investering
hvor lønnsomheten har økt år for år. Vi har et mål om at Podme skal få svarte
tall, og de følger den planen vi har lagt. Så det er en merkevare som leverer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no