Fredag la Schibsted frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal i år.
Den viser at konsernet endte på en EBITDA (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) på 651 millioner kroner, opp fra 634 i samme kvartal i fjor. Inntektene økte fra 3,93 til 3,98 milliarder kroner.
– Jeg er glad for å kunne rapportere at konsernets ebitda endte tre prosent over fjerde kvartal året før, og bryter den nedadgående trenden de siste kvartalene, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i børsmeldingen om resultatene.
For nyhetsmediene gikk inntektene ned med to prosent, fra 2,05 milliarder til 2,01 miliarder kroner, sammenlignet med fjerde kvartal i 2021.
EBITDA endte på 180 millioner kroner, ned fra 229 millioner kroner. det er en nedgang på 21 prosent. For året i helhet raste resultatet fra 931 millioner kroner til 531 millioner kroner. En nedgang på 43 prosent.
I rapporten skriver Schibsted at medieinntektene ble påvirket av et utfordrende reklamemarket.
«Nedgangen i annonseinntekter ble dempet av fortsatt vekst i digitale abonnenter og valutanøytrale innteksten.»
De skriver videre at kostnadsnivået hadde positive effekter fra kutt mot slutten av 2022.
«Noe som resulterte i lavere kostnadsvekst sammenlignet med tidligere kvartaler. Dette til tross for betydelig høyere papir-, strøm- og innsatsfaktorpriser for trykk produkter som har hevet kostnadsbasen i 2022.»
Posten «other» innenfor nyhetsmediene, som består av blant annet PodMe, økte med en prosent på valutanøytal basis. I rapporten skriver Schibsted at økingen kommer av en solid vekst i PodMe.
I januar kom nyheten om at Schibsted skal spare 500 millioner kroner innen to år. I rapporten skriver Skogen Lund at håpet er at kuttene skal gi konsernet et godt overskudd i 2024.
VG er fremdeles avisen i konsernet med størst vekst. Inntektene økte for VG med tre prosent, fra 599 millioner kroner til 617 millioner.
I rapporten skriver konsernet at de også foreslår et utbytte på to kroner per aksje. Det vil si et utbytte på omlag 500 millioner kroner til eierne.