Som Medier24 erfarte tidligere tirsdag, kommer Amedia med en byavis i Stavanger. Avisa skal lanseres kort tid etter sommeren er over.
Nå bekrefter også Amedia opplysningene overfor Medier24.
– I øyehøyde med folk
Den nye avisa skal hete RA Stavanger. Amedia vil ikke si hvor mange ansatte det blir i avisa eksakt, men anslår å gå inn med samme størrelse som KRS - og de var rundt 10 personer.
Samtidig vil Amedia bruke sitt eksisterende kommersielle rigg i området.
– Vi grunnlegger en avis i Stavanger. De 150.000 som bor i byen, fortjener å ha to aviser. Det ansvaret tar vi, sier konserndirektør Ingrid Skogrand i Amedia.
– Hvordan type avis blir det?
– Vi skal lage en tabloid og freidig nettavis i øyehøyde med folk i Stavanger, som sikrer at flere stemmer kommer til og at makta sees i korta. Vi har fått mange signaler om at en ny avis er velkommen, og vi opplever at vi er ønsket.
– Hvordan vil RA Stavanger skille seg fra Stavanger Aftenblad?
– Aftenbladet er litt sedat som en wienervals, mens vi er en energisk polka – folkets dans. Vi skal være i øyehøyde med folk, ler Skogrand.
– Hvem blir sjefredaktør?
– Det er vi ikke klare til å gå ut med enda, men vi er bare timer unna å signere.
En ny avis i Stavanger har lenge stått på planen - og Medier24 er kjent med at konsernet har jobbet lenge i kulissene. En viktig del av Amedias strategi er å ha en avisstruktur i hele landet. Med storbyavisene som nå er kommet til, er Amedia til stede i 281 kommuner. På den måten sikrer konsernet full utnyttelse av Pluss Alt-produktet sitt.
Kjøpt merkevaren
Amedia har for noen uker siden kjøpt merkevaren Rogalands Avis med tilhørende domener og sosiale medier-kontoer fra Mentor Medier-eide Dagsavisen. Avisa ble lagt ned tidligere i år - til store protester fra både ansatte og tidligere Dagsavisen-sjef Eirik Hoff Lysholm.
– Er han involvert i prosjektet nå? Han er jo Avisa Oslo-redaktør?
– Vi snakker og diskuterer med alle som har relevant kunnskap å komme med. Han er en del av storbyteamet hos meg, sier Ingrid Skogrand
– Hvorfor kunne dere ikke bare kjøpt avisen den gang?
– Det er ikke naturlig for meg å kommentere. Vi har sikret oss en tradisjonsrik merkevare med en solid posisjon og gode assosiasjoner. Vi er glade for å videreføre det tradisjonsrike RA-navnet.
– Hva betalte dere for merkevaren?
– Det blir mellom oss og Mentor Medier.
Medier24 har vært i kontakt med konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier. Han ønsker ikke å kommentere prisen overfor M24.
– Blir de tidligere ansatte i Rogalands Avis tilbudt jobb i den nye byavisa?
– Den nye sjefredaktøren i Amedia kommer til å etablere en solid redaksjon. Om det skulle bli sammen med noen som har jobba i RA, får bli opp til redaktøren, fortsetter Skogrand.
- Dere skal vel stjele noen journalister fra konkurrenten også eller?
– Jeg vil ikke utelukke det.
– Dusje av oss solkremen først
Amedia har gjort en omfattende markedsundersøkelse i Rogaland og Stavanger - og dermed sjekket både mulighetsrommet - og styrken i RA-navnet, forteller Skogrand.
– Det er kjempeviktig at vi kommer inn med en digital, frisk og freidig byavis. Vi hadde behov for å sjekke ut assosiasjonene som folk i Stavanger har til RA-merkevaren, og de assosiasjonene er overraskende gode – særlig på det tabloide og folkelige.
Amedia opplyser at de bruker hodejegere fra Fram Rekruttering i prosessen med å oppbemanne prosjektet - og at mediehuset allerede har fått sine nye lokaler. Det blir midt i Stavanger sentrum på Domkirkeplassen.
– Vi går inn med så mange som må til for at vi skal lage en skikkelig god avis.
– Når publiserer dere avisa?
– Lanseringsdatoen er foreløpig intern, men det blir i løpet av høsten.
– Rett etter sommeren?
– Vi skal dusje av oss solkremen først, og så skal vi begynne å synes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no