Denne sesongen blir Viaplay-eier NENTs første som innehaver av TV-rettighetene til vintersporter som langrenn, hopp og alpint.
Sportssjef Kristian Oma tror det vil kunne ta tid å få folket med til den komersielle kanalen, etter at idrettene i flere tiår har hatt tilholdsted på NRK.
– Det er ikke bare å knipse etter 50 år med NRK. Det forstår vi. Så har TV 2 gjort deler av grunnarbeidet, i og med at de har hatt konkurranser i Østerrike og Sveits i noen år, sier Oma til Medier24, for anledningen i kanalens nye vinterstudio.
Og fortsetter:
– Folk har begynt å skjønne at de av og til må bruke fjernkontrollen for å finne frem.
Sportssjefen tror arbeidet som vil skje de to neste årene vil være viktig for NENT.
– Det kommer ikke til å skje over natten for vår del heller, men personlig, uten at det er nedfelt strategi, tror jeg vi kommer til å bruke de to neste årene frem mot VM i nordiske grener i Planica til å virkelig etablere oss.
NENT har sikret seg rettighetene til de nordiske grenene i minimum fem år fremover.
– Jeg tenker vi får begynne et sted, så skal dette vokse seg stort og sterkt etter hvert.
– Hvilke utfordringer må dere komme over i løpet av de to første årene?
– Den største utfordringen som kommer, tenker jeg personlig er at vi skal få alt til å spille. Det er noe jeg kjenner på.Vi har hentet inn masse flinke folk, men alt er nytt, sier Oma.
– Studioet, teknikken, linjene og folkene. Å få alt til å spille, er jeg mest spent på i tiden som kommer. Om to år tror jeg vi er veletablerte, og et velsmurt maskineri som kommer til å fungere veldig bra.
Oma forteller at NENTs plan ikke er å legge for mye av vintersporten på betalingstjenesten Viaplay, de første årene. Mye vil bli lagt ut på åpne kanaler, sier han.
– Vi vil tilby alt av langrenn på TV 3, og store deler av programmet på hopp og alpint der også. Det er fordi vi vet at dette er noe folk er. blitt vant til å bli servert på lineært vis.
– Transformasjonen til streaming skjer sakte, men sikkert. Vi skal ikke bruke dette til å «speede opp» det. Premier League er kanskje mer i det landskapet. Der er folk vant til betaling og streaming.
– Har aldri spurt om prisen
– Det er blitt spekulert i at dere brukte opp mot 1,7 milliarder kroner for å sikre dere rettighetene. Er det da bærekraftig å legge innholdet på åpne kanaler de første årene?
– Nå beveger vi oss over i et område som jeg ikke behersker ut og inn. Men vi har fått distributørene med på dette. De tror på modellen og at vi kommer til å levere et godt produkt. De har også vært viktige her. Det er ikke bare streamingpreget.
– Kan du si noe om hvor mye dere måtte legge på bordet for å sikre dere for rettighetene?
– Jeg var ikke med i forhandlingene, og har aldri spurt om hva prisen ble.
– Jo, det må du vel ha gjort?
–Nei, jeg har faktisk aldri spurt. Jeg skal stå ansvarlig for innholdet vi skal lage, og har brydd meg mest om hvorvidt vihar midler til å lage skikkelig bra TV. Det har jeg fått forsikringer om, og når jeg sitter her i dette studioet, har de holdt ord. Også når vi ser hvem vi har hentet inn, sier han til slutt.