Leder i Kringkastingsrådet, Snorre Valen, med avtroppende Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og rådssekretær Erik Skarrud.
Foto: Endre Simonsen
Diskuterte NRKs dekning av kvenfolkets dag: – Det ble skrevet tv-historie
Kringkastingsrådet mente ikke NRK hadde feilet i sin dekning av kvenfolkets dag 16. mars.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Under torsdagens kringkastingsråd ble en klage på NRKs dekning av «Kvenfolkets dag» tatt opp. Nasjonaldagen feires 16. mars.
I klagen sto det at kvener hadde forventet «ei sterk og glad markering», med tanke på NRKs markering av Samefolkets dag, men at det som ble sendt var reprise av et gammelt program.
«Korfor ville de ikkje hente fram aktuelt stoff fra vår kvenske kultur – meir passande for denne spesielle dagen? Til dømes noe fra «Trio Raisista» sitt storslåtte program med salmer og songar – eller fra kvenkoret «KvääniÄänii» sitt ganske rikholdige utval av kvensk materiale? Det hadde vore noe å glede seg over. Men NRK meinte tydelig at ein gammal reprise var bra nok på denne festdagen vår. Vi er ikkje bortskjemte med festlige opplegg fra NRK for eller om oss kvenar – men her hadde vi virkelig venta noe meir – noe nytt og spennande fra kulturen vår. »
Håkon Grønbech, programredaktør i Troms og Finnmark, forklarte hvordan NRK hadde feiret dagen, og påpekte at hadde publisert en større sak på NRK.no hvor de hadde snakket med kvener fra forskjellige deler av landet.
– Vi la også ut fem episoder av «kvenske historier» om morgenen 16. mars. I tillegg ble det skrevet et stykke tv-historie da vi både på lokalnyhetene i nord og på dagsrevyen hadde et eget innslag på kvensk, fordi vi har ansatt en person som behersker språket, sa Grønbech.
Trude Drevland mente NRK gjorde en god jobb med dekningen.
– Jeg lar meg overbevise om at i flere kanaler er det gjort en jobb for å få merket at det er en dag som er helt spesiell for kvenfolket.
Avtroppende kringkastingssjef tok også ordet i diskusjonen, og påpekte at kvener inngår i gruppen av minoriteter som NRK har ansvar for å lage innhold til.
– Så kan man alltid diskutere om vi kunne gjort mer. Det er alltid slik at hvis man gjør noe bra for en av målgruppene, som samfolkets dag, så vil de andre reagere.
– Men vi skal også lage innhold som skal nå ut til publikum. Det skal tas i bruk, og da handler det ikke om volum.