Medlem i Kringkastingsrådet, Sumaya Jirde Ali.Foto: Kent Olsen
Mener NRK driver med selvpromotering i Dagsrevyen
Sumaya Jirde Ali reagerer på hvordan NRK promoterer egne program i Dagsrevyen. – Jeg er ikke helt med på premisset at vi omtaler dette i Dagsrevyen for å bygge promo for at flere skal se de seriene, sier fagredaktør Marius Tetlie.
Under Kringkastingsrådets møte sist torsdag ble det presentert hvordan NRK promoterer eget innhold og ansatte.
Etter presentasjonen tok rådsmedlem Sumaya Jirde Ali ordet, og sa at hun har reagert på promotering av egne satsinger på Dagsrevyen.
– Med Exit, Rådebank og Makta senest, så ser jeg at man er kreativ. Det er tydelig brudd på Vær Varsom-plakatens 2.7, sa hun.
– Det virker helt tydelig at her springer man etter et eller annet å henge en knagg på for å gi plass til sitt eget innhold.
Medier24 har bedt om en kommentar fra etikkredaktør Per Arne Kalbakk om utspillet til Jirde Ali.
– Jeg er nok ikke enig i den vurderingen. Samtidig var det et ganske generelt utsagn, så det er vanskelig å ta konkret stilling til påstanden, skriver han i en melding til Medier24.
Vær Varsom-plakaten 2.7:
Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff.
Må være tydelig
Kalbakk startet presentasjonen med å forklare viktigheten av å tydeliggjøre skillet mellom redaksjonell omtale og promotering av eget innhold.
– Redaksjonell omtale av NRKs egne programmer eller profiler krever en uavhengig journalistisk vurdering, og skal alltid ha en redaksjonell begrunnelse, sa han.
Han påpekte at det også må være tydelig for seerne og lytterne hva som er promo, og at de sørger for at det skiller seg ut fra redaksjonell omtale.
Han understrekte at det er åpent for omtale av eget innhold, og tok Makta som eksempel.
– Når Dagsrevyen velger å lage et portrett med en av skuespillerne som er hovedkarakter i Makta, så gir jo det en markedsføringseffekt for både skuespiller og program, men det skal være underlagt en redaksjonell vurdering, sa han.
– Uavhengig vurdering
Fagredaktør Marius Tetlie sa at de aller fleste programmene i NRK ikke omtales redaksjonelt, og viste også til at det må være journalistisk begrunnet.
– Det skal ha bred interesse i publikum, og det må være et nyhetspoeng. Dette er helt uavhengige vurderinger vi gjør i våre redaksjoner, sa han.
– Det ville vært litt rart hvis man hadde en regel som tilsa at vi ikke skulle lage noe innhold om NRKs programmer, selv om vi mener det treffer temaet og har en bred interesse.
Han trakk fram Lindmos avslutning som eksempel, som ga seg etter 25 sesonger på NRK, og har vært et populært program.
– Her mente vi det var journalistisk interessant, sa han.
Han tok også opp de som ble sagt om Exit, Rådebank og Makta, og sa at det er underholdningssatsinger i NRK som gir et historisk interessant blikk.
– Alle tre er relativt store suksesser for NRK. Det er samfunnsstrømninger som vi syns er journalistisk interessant å belyse, enten ved å ta tak i enkelte av skuespillerne, de medvirkende eller folkene bak, eller de problemstillingene disse dramasatsingene drar opp, som er relevante i samfunnsdebatten, sa han, og fortsatte:
– Jeg er ikke helt med på premisset at vi omtaler dette i Dagsrevyen for å bygge promo for at flere skal se de seriene. Det har ikke vært en del av diskusjonen som vi har i nyhetene på det feltet.
Vil veilede
Markeds- og kommunikasjonssjef Christine Viland i NRK forklarte at promotering handler om å veilede publikum til å finne innhold i et mylder av tilbud.
– Promotering skal bidra til at det NRK lager faktisk treffer og finner veien fram til dem det er laget for, sa hun.
NRK bruker ikke penger på reklameplass hos andre aktører, men avsatte promoteringsflater i egne produkter, opplyste hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no