Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund

I dag møtes Schibsted og konkurransetilsynet i retten:
Dette handler saken om

Schibsted har tatt kampen om Nettbil til retten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I september bekreftet Schibsted at de ville saksøke Konkurransetilsynet i et siste forsøk på å beholde Nettbil.

Det var i juni i fjor at meldingen kom om at Schibsted ville overta Nettbil, som er en nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til bilforhandlere.

Konkurransetilsynet stanset kjøpet fordi de mente oppkjøpet fjerner økende konkurransepress.

Denne uken møtes partene i Gulating Lagmannsrett.

Medier24 har fått innsyn i partenes sluttinnlegg i saken.

«Til skade for forbrukerne»

Staten og konkurransetilsynet skriver i sitt tilsvar at Finn og Nettbil etter deres syn har overlappende, konkurrerende virksomhet.

«Selv om Nettbils tjenester er differensierte fra Finns, er tjenestene selskapene tilbyr tilstrekkelig nære substitutter til at partene anses å utøve et konkurransepress på hverandre uten foretakssammenslutningen. I perioden fra lansering og frem til foretakssammenslutningen hadde Nettbil hatt sterk vekst og utviklet seg til å bli en nær konkurrent til Finn. Denne veksten ville etter statens syn ha fortsatt i fravær av transaksjonen, og konkurransepresset mot Finn ville økt ytterligere. »

De mener at Finn og Schibsted gjennom denne transaksjonen vil ytterligere styrke sin markedsmakt, som største aktør.

«Den økte markedsmakten kan utøves gjennom prisøkning, redusert kvalitet eller mindre innovasjon – til skade for forbrukerne. »

«Ikke konkurrenter»

I sitt tilsvar avviser Schibsted at Nettbil og Finn er konkurrenter og påpeker at Konkurransetilsynet ikke har bevist at selskapene er direkte konkurrenter.

«Ettersom FINN og Nettbil ikke er konkurrenter foreligger det ikke hjemmel for å forby foretakssammenslutningen i medhold av konkurranseloven § 16. Konkurranseklagenemndas vedtak må dermed oppheves på dette grunnlaget alene.»

Schibsted mener at de hverken har insentiv eller mulighet til å øke prisene på Finn etter et oppkjøp av Nettbil.

«Det er tvert imot usannsynlig at Schibsted vil ta risikoen det innebærer å øke prisen på FINN for å flytte et marginalt antall kunder til Nettbil. Det gir ingen kommersiell mening, og er heller ikke substansiert av nemnda.»

I mai ga Konkurranseklagenemnda Konkurransetilsynet medhold i vedtaket som innebærer at Schibsted må selge sine aksjer i Nettbil til en uavhengig og egnet kjøper, godkjent av Konkurransetilsynet.

Det er satt av fem dager i Lagmannsretten.

Powered by Labrador CMS