Leder Astrid Rommetveit for klima- og undersøkende journalistikk i NRK Vest og Hans Cosson-Eide som leder klima-nyhetsredaksjonen i Oslo.Foto: Endre Simonsen
NRK lanserer ny strategi for klimajournalistikken
– Jeg skulle kanskje ønsket meg enda mer konkurranse, Hans Cosson-Eide. Nå lanserer NRK en ny strategi for klimajournalistikk som de vi dele med andre medier.
Denne uken lanserer NRK en ny strategi for deres klimajournalistikk. Den nye strategien har en liste med sju punkter.
Leder Astrid Rommetveit for klima- og undersøkende journalistikk i NRK Vest forklarer hvorfor allmennkringkasteren har laget en ny strategi.
– Verden har forandret seg, klimafeltet har forandret seg, journalistikken har forandret seg. Så det som var vanskelig for klimajournalistikken for fire-fem år siden, det er ikke lenger vanskelig, nå er det andre ting som vi må ta tak i, sier Rommetveit til Medier24.
– Kan ikke isolere dette
Den nye strategien skal ta for seg det NRK ser for seg at kan bli viktige ting å diskutere de neste fem årene.
Dette er nye NRKs klimajournalistikk
(1) – Klima griper inn i alle samfunnsområder. Vi er bevisst
klimadimensjonen i sakene vi lager og løfter den der det er relevant.
(2) – NRKs klimajournalistikk er kritisk og faktabasert, og legger etablert
vitenskap til grunn. Vi bekjemper desinformasjon og feilinformasjon.
(3) – Vi fremhever ulike syn i klimadebatten, og skiller tydelig mellom fakta
og meninger.
(4) – Vi lager journalistikk som er konstruktiv - uten å gi urealistisk håp. Våre
fortellinger om enkelttiltak er koblet til de strukturelle endringene som
kreves. Journalistikken vår bidrar til en mindre polarisert debatt.
(5) – Vårt hovedfokus er på hvor mye vi handler, i tillegg til hvordan vi
handler. Vi stiller beslutningstakere til ansvar ved å spørre: Hvordan hjelper
dette med å nå klimamålene?
(6) – Klimakrisen forsterkes og kompliseres av andre kriser relatert til natur,
forurensning og ressursbruk. Vår journalistikk gjenspeiler dette og hjelper
publikum med å forstå de vanskelige valgene samfunnet står ovenfor.
(7) – Vi viser at klimaendringene er her og påvirker oss i dag. Vår
journalistikk tar også fremtidige generasjoner på alvor, siden de vil oppleve
de sterkeste konsekvensene.
Hun trekker fram punkt 1 som det viktigste punktet i den nye strategien:
«Klima griper inn i alle samfunnsområder. Vi er bevisst
klimadimensjonen i sakene vi lager og løfter den der det er relevant».
Rommetveit mener journalistikken må gjenspeile at klima griper inn i alle samfunnsområder.
– Pressen kan ikke isolere dette til en liten gjeng med journalister. Det er noe som alle journalister må ta med seg inn i saker de lager.
Hans Cosson-Eide leder klima-nyhetsredaksjonen i Oslo.
Han viser til at klimaendringenes konsekvenser kommer nærmere de neste årene, samt at tilpassing til et endret klima og tiltak for å unngå videre oppvarming, griper rett inn i samfunnet.
– Langs de tre sporene er ikke klimasaken noe som bare bor ett sted, men treffer innenfor alle samfunnsområder.
De håper nå at dette er noen andre journalister og medier kan ha nytte av.
– Det er et tydelig behov der ute for å tenke mer systematisk rundt klimajournalistikken, sier Rommetveit.
Ønsker seg mer konkurranse
NRK er det eneste mediehuset i landet som har en egen klimaredaksjon. Rommetveit forteller at de hører om journalister som opplever at de sitter alene med et veldig stort felt.
– Der var vi i NRK for noen år siden. Vi snakker stadig vekk med kollegaer i andre mediehus som sitter og har den følelsen som vi kan kjenne oss veldig godt igjen i.
– Hvordan opplever dere dekningen i andre mediehus?
– Jeg skulle kanskje ønsket meg enda mer konkurranse, svarer Cosson-Eide.
Han viser til at dette tiåret så langt har opplevd en ekstrem unntakstilstand i nyhetsbildet med pandemi og flere kriger.
– Jeg merker at klimasaken er noe som er lett å skyve på en dag og en dag og en dag. Det er ikke noe umiddelbart, slik som de andre krisene. Men utsetter man alltid å dekke klimaendringene, velger man også å ikke dekke en av vår tids største utfordringer.
Han mener mediene må evne å prioritere klimajournalistikken opp mot andre mer umiddelbare ting.
– Men det har tatt seg veldig opp. Vi har god konkurranse fra andre mediehus, skyter Rommetveit inn.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no