Namdalsavisa endte fjoråret med et driftsresultat på 1,8 millioner kroner, mot 1,9 millioner i 2019.
Det viser årsregnskapet for 2020.
– Det gikk langt bedre enn vi hadde fryktet. Vi satt i mars og så for oss et underskudd på sju millioner. Så at vi klarte å havne på plussiden er vi fornøyde med, forteller sjefredaktør i Namdalsavisa, Kim Riseth, til Medier24.
Økt annonseinntektene
Avisen hadde inntekter på 53,7 millioner kroner, en nedgang på 4,2 millioner fra 57,9 millioner i 2019.
Samtidig kuttet avisen også inntektene med fire millioner, fra 55,9 millioner til 51,9 millioner.
– Annonseinntektene gikk kraftig ned fra mars til september, før vi sakte begynte å ta igjen litt. Men vi klarte å kompensere med tiltak, permitteringer og andre kostnadskutt, forteller han og legger til at avisen ikke har hatt koronastøtte.
Og 2021 ser bra ut, forteller Riseth.
– Vi var veldig spente da vi satt og skulle lage budsjett, midt i en tung korona-tåke. Men vi ser nå at vi har klart å øke annonseinntektene sammenlignet med i fjor, og faktisk også tidligere år.
Historisk skille
Riseth forteller at de digitale inntektene spesielt har økt.
– I juni var det første måned i Namdalsavisas 104 år historie at de digitale annonseinntektene var større enn på papir. Og det har fortsatt i månedene etter også, så det har vært et historisk skille for oss, sier han, og legger til at avisen ligger langt foran årets annonsebudsjett.
Han legger til at papirinntektene fremdeles er opprettholdt. Det til tross for at avisen under korona gikk ned i frekvens til tre papiraviser i uken.
– Nå ser vi konturene av en bærekraftig forretningsmodell med papiravis tre dager i uken og et digitalt hovedprodukt, sier Riseth.
Avisen hadde også en økning i opplag fra 2020 til første kvartal i år på 392, og økte både på papir og digitalt. I januar snudde avisen til å ha flere rene digitale abonnenter.
– Vi ser jo at de digitale abonnentene er mindre lojale enn på papir, men vi har ambisjoner om å fortsette å vokse digitalt, sier Riseth.