Khrono-gjengen trives så langt i nye lokaler. Fra venstre: Hege Larsen, Herman Bjørnson Hagen, Tove Lie, Henrik Brattli Vold og Frithjof Eide Fjeldstad.Foto: Isak Egge Brønseth
Khrono i nye lokaler og klare for ny eiermodell: – Vi skal opp i Eliteserien
I tillegg til å ha etablert seg i både Bergen og Trondheim, har Khrono nå fått større lokaler i Oslo.
(BISLETT): Nå skal Khrono-journalistikken lages i Stensberggata, kun et steinkast unna der de holdt til tidligere på Bislett i Oslo sentrum.
Ansvarlig redaktør, Tove Lie, er fornøyd.
– Dette er en ordentlig storstue, og det er lett å lage avislokaler av det. Vi får god og fin plass, og vi kan lage studio hvis vi vil det. Det er et lokale til å vokse i, sier hun til Medier24.
– Jeg trenger litt administrativ hjelp og støtte, fordi vi har blitt såpass store, sier Lie.
Bytter eiermodell
Nå finansieres Khrono av elleve ulike universiteter rundt om i Norge.
Fra 1. januar 2023 skal de outsources og bli en egen juridisk enhet. Da vil de være organisert på samme måte som for eksempel Forskning.no og Store norske leksikon.
– Da vil vi ikke lenger få tjenester fra universitetene slik vi har gjort til nå, og vi må bygge opp alle administrative tjenester i en «ny» avis, forteller Lie.
Endringen henger sammen med en ambisjon om å ta større plass i det norske medielandskapet.
– Allerede i 2019 så vi at det var rom for det. Det var ikke så veldig mange dagsaviser som skrev systematisk om kunnskapssektoren, høyere utdanning og forskning på nyhetsbasis.
Den nye modellen var noe av det som ble vedtatt på et eiermøte tidligere i år.
– Alle universitetene og høgskolene som er med i samarbeidet nå har signalisert at de vil være med videre, så nå leter man etter ulike modeller for dette, opplyser Lie.
Bra for journalistikken
Redaktøren tror forandringene vil merkes, både hos ansatte og hos leserne deres.
Khrono har vokst de siste årene, men har fremdeles ambisjoner om å bli større.
– Dette er viktig. Vi blir mer profesjonalisert på eiersiden, og vi har sagt at vi skal opp i Eliteserien. Vi har hatt en diskusjon om vi allerede har rykka opp eller om vi er i kvalik, sier Lie.
Et viktig argument for å gjennomføre endringer i eierskapet er også økt redaksjonell frihet, sier Lie.
– De som finansierer oss er også veldig ambisiøse, og det er inspirerende. Vi er en gratis kvalitetsavis som har én oppgave, og det er å få de viktigste sakene i og fra akademia på dagsorden.
Vil nå ut til studentene
Khrono ble lansert i 2013 som en lokalavis for OsloMet (som da het Høgskolen i Oslo og Akershus).
Fram til 2019 hadde de bare fire ansatte. Nå har de 16.
– Jeg pleier å si at Khrono skal være for kunnskapssektoren det Dagens Næringsliv er for næringslivet. Jeg vil også at vi skal bli like gode som dem etter hvert. De er et forbilde på en god nisjeavis, sier Lie.
Hun vil også nå ut til flere i målgruppen. Leserne deres har et bredt interessefelt, og det ønsker de å utnytte i større grad framover, forteller Lie.
– Det er fortsatt mange i akademia som ikke vet om oss. Universiteter og høyskoler er i kjernegruppa, både ansatte og studenter. Men det er vanskeligere å nå ut til studentene, de er mer utro lesere. Universitetet hadde ikke vært noe uten studentene, så de vil vi ha flere av. Det skal vi jobbe hardt for.