
10 TV-trender akkurat nå: Vi bruker mer tid på levende bilder, men det lineære fallet fortsetter for fullt
- Halvparten av befolkningen strømmer nå daglig, skriver Knut-Arne Futsæter.
- KNUT-ARNE FUTSÆTER, forskningsleder i Kantar Media. Grafene er blant annet brukt som presentasjon på Inside Telecom-konferansen i Strømstad 8. mai.
-
Vi bruker mindre tid på kringkastet TV

- Seertid ble redusert fra 167 minutter i 2016 til 150 minutter i 2017, og den negative utviklingen for tradisjonell kringkastet TV fortsetter i 2018.

-
Bare 8% av seertid på TV er seing i opptak

- 62% av seing i opptak var drama eller underholdning i 2017, mens nesten ingen ser opptak av sport.

-
Stadig større andeler av tiden brukt på TV-apparatet blir brukt på strømming og andre aktiviteter
- Det totale konsumet bruk på TV-apparat har vært relativt stabilt de siste 10 årene. Seertiden for kringkastet TV er blitt redusert, men vi bruker stadig mer tid på strømming og andre aktiviteter.
-
TVOV undersøkelsen gir mange nye og spennende analyser
- Fra 1. januar 2018 har Kantar Media sin nye TV & Online Video undersøkelse (TVOV) målt seing alle steder og på alle skjermer. TVOV gir ny kunnskap og innsikt om blant annet hvordan seingen fordeler seg på ulike skjermer og plattformer.
-
Lineær TV har fortsatt en sterk posisjon
- Når det norske folk ser på TV-kanalene foretrekker de fremdeles å se live. Hele 104 av 124 minutter (84%) var seing live i april 2018. Opptak (tidsforskjøvet seing) utgjorde 12 minutter og video on demand(VOD) 8 minutter. Dette bekrefter igjen TV-mediet sin sterke posisjon når det gjelder å være del av et felleskap i sanntid. Spesielt sport og nyheter foretrekkes naturlig nok å bli konsumert live. Serier blir derimot i langt større grad konsumert når man selv ønsker å se på, og binge-watching (seriefråtsing) ved at man ser flere episoder i strekk er blitt et fenomen.
-
Vi foretrekker å bruke den største skjermen: Best screen available
- Hele 109 av 124 minutter ble brukt på TV-skjermer hjemme i april 2018. Kun fire minutter (3%) ble brukt på andre enheter enn TV-skjermen. Seing på ulike skjermer og steder varierer mye mht. målgrupper og programmer. Barn bruker mye mer tid på nettbrettet, og ungdom ser oftere på PC/Mac når det gjelder ungdomsserier som SKAMog Paradise Hotel. Videre er det slik at mange sikkert vil se på fotball VM 2018 i Russland utenfor hjemmet til sommeren. I april utgjorde TV-seing utenfor eget hjem 11 minutter.
-
Total Screen Rating (TSR) er blitt det nye fagordet
- Den danske kriminalserien Broensom ble sendt på NRK1 i vinter, illustrerer godt nordmenns nye seervaner, og hvordan ulike grupper av befolkningen ønsker å følge serien på ulike måter. Mens befolkningen over 50 år for det meste velger å følger første episode av serien på tradisjonell måte direkte (live) på TV-skjermen, velger de under 40 år i hovedsak å se serien online (video on demand).
-
Halvparten av befolkningen strømmer daglig
- Analyser fra Forbruker & Media viser at 56% strømmer levende bilder en gjennomsnittlig dag. Hele 94% av tenåringene strømmer, mens bare 14% av de over 70 år strømmer.
- Strømming er mer populært blant menn (63%) enn blant kvinner (50%).
-
YouTube er Norges største strømmetjeneste
- 37% av befolkning bruker YouTube daglig, og 25% Netflix (Forbruker & Media, 2017).
- Hele 80% av tenåringene bruker YouTube, mens bare 7% av de over 70 år.
-
De globale strømmeaktørene har fått en dominerende posisjon
- Dagboksundersøkelsen 24 fra Kantar Media viser at de globale aktørenes makt vil ekspandere. Samlet sett bruker vi mye mer tid på Netflix, YouTube og HBO enn på de norske strømmeaktørene.
- Globale selskaper som Apple, Netflix, Facebook og Google setter premissene og påvirket norske mediers handlingsrom og muligheter (se også Disse 8 rammebetingelsene og trendene vil prege norske medier i 2018).