Det er et stabilt marked for magasiner og ukeblad - og fortsatt vekst for mange titler
- Det er altså færre som leser magasiner daglig, mens det samlet sett er en framgang totalt for de målte titlene, skriver Knut-Arne Futsæter.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
KNUT-ARNE FUTSÆTER, forskningsleder i Kantar Media
46 magasinerøker i 2017, mens 30 går tilbake sammenlignet med 2016. Det er en samlet «vekst» på 1,2 prosent fra 2016 til 2017.
25 prosent leser daglig minst et magasin, mot 29 prosent i 2016. Det er altså færre som leser magasiner daglig, mens det samlet sett er en framgang totalt for de målte titlene.
Noe av forklaringen kan være at noen magasiner har fått færre årlige utgivelser, og at vi i 2017 måler færre titler.
Flere leser matmagasiner
Nordmenns høye interesse for mat og drikke er nok en forklaring på at flere matmagasiner opplever en vekst i antall lesere. Flere av bladene som Maison Mat & Vin har også opplagsvekst. Magasingruppen «Matblader» og «Foreldre» har størst fremgang, mens magasingruppene «Mann» og «PC, lyd og bilde» går mest tilbake.
Her og Nå og Fjell og Vidde har størst framgang av de største magasinene. Coop Medlem, VG Helg og Vi i villa taper flest nettolesere av de største.
Magasinene blir tatt fram flere ganger og lest grundig
Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,3 ganger i 2017, som er en tilbakegang fra 3,6 i 2016. 60% av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet.
På Medieportalen ligger alle de offisielle lesertallene. Her kan man rangere og sammenligne medier, og analysere hvem som bruker de ulike mediene.
Det er ingen direkte sammenheng mellom lesing og opplag, og av og til kan opplaget være stabilt selv om lesertallet øker. Det kan f.eks. skyldes at det er flere leser per eksemplar fordi at magasinet blir distribuert på offentlig steder som messer og caféer. Lesing av digitale kopier inngår også lesertallene, og forlagshusene har i de siste årene lansert digitale magasinpakker som Flipp (Egmont), Wype (Bonnier), Pling (Aller) og MAGASIN + (Aftenposten Forlag).
Kantar Media innførte fra januar 2018 nye målinger avis, magasin og online. På Kantar sine nettsider finnes mer informasjon om dette.