Ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje Media, Knut Kristian Hauger.

Kampanje kom godt ut av koronaåret - økte resultatet med 18 prosent

Nettavisen endte med et resultat på nesten 4 millioner kroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kampanje endte fjoråret med et driftsresultat på 3,9 millioner kroner. Det er en økning på 18 prosent fra året før.

Det viser årsregnskapet for fjoråret.

– Som det kommer frem av tallene våre for fjoråret så gikk det veldig bra. Det til tross for at det var et krevende år med mye omstilling. På den bakgrunn er vi veldig fornøyd med et resultat på 3,9 millioner, skriver ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje Media, Knut Kristian Hauger, i en e-post til Medier24.

– Rekordnivåer

Nettavisens kostnader ble kuttet fra 13,7 millioner kroner til 12,3 millioner.

– Når en krise rammer ser man umiddelbart over kostnadssiden, og vi reduserte den så langt det var mulig uten at det skulle gå utover innholdsproduksjon og våre ansatte. Jeg er derfor utrolig stolt over den fantastiske jobben som ble lagt ned i hele Kampanje og som bidro til at resultatene ble som de ble og at vi samtidig klarte å løfte både lesertallene våre og abonnementssalget vårt, skriver han og legger til:

– Jeg mener oppriktig at Kampanje aldri har prestert så godt journalistisk som vi gjorde i fjor med rekordnivåer både på trafikk og antall siteringer i eksterne medier.

Avisen slapp også unna store permitteringer, og hadde et kommersielt årsverk delvis permittert i perioden.

I 2019 hadde avisen ekstraordinære kostnader i forbindelse med rekonstruksjonen av selskapet, og utkjøp av to tidligere partnere.

–Det var kostnader vi naturlig nok ikke hadde i 2020 og det i seg selv bidro til et resultatforbedringen i 2020. I tillegg var første kvartal i 2020 meget sterkt og allerede der hadde vi opparbeidet oss et solid overskudd som var godt å ha med seg da koronaen rammet både oss og resten av bransjen, skriver kommersiell leder i Kampanje, Nina Gade Tenvik, i en e-post til Medier24.

Endte likt på annonser

Inntektene sank også fra 17,1 millioner kroner til 16,2 millioner, hvorav 15,6 millioner er salgsinntekter.

– Fallet i inntekter er primært knyttet til at vi ikke avholdt planlagte fysiske konferanser. Vi endte ganske likt totalt sett på annonser, men opplevde vekst i brukerinntekter og ikke minst på produkter knyttet til innholdsmarkedsføring der veksten var på hele 400 prosent, skriver Tenvik.

Og Hauger forteller at 2021 tegner til å bli et godt år.

– Vi har digitalisert kurs- og konferansesatsningen vår ytterligere og med hell, samt at vi opplever en sterk vekst i stillingsmarkedet og er meget godt fornøyd med å fortsatt levere gode resultater til våre kunder her i et krevende jobbmarked. I tillegg har vi et flott og dedikert team både på redaksjonell og kommersiell side som bidrar på alle vis til å fortsette å skape gode resultater.

Han forteller at nettstedet har aldri hatt flere lesere enn nå.

– Og vi fortsetter å være et meget robust og lønnsomt selskap og det uten noen form for støtte eller store mediehus i ryggen. Det er vi selvfølgelig både svært stolte av og meget fornøyde over og det gjør oss i stand til å investere ytterligere i journalistikken vår og ansette flere.

Powered by Labrador CMS