Administrerende direktør i Mastiff, Jostein Olseng.

Nedbemanning og tapte avtaler: 2023 ble et omstillingsår for Mastiff

2023 ble et år preget av omstilling for Mastiff, med redusert omsetning og investeringer i nye produksjoner.

Publisert

2023 ble et krevende år for Mastiff, med en betydelig reduksjon i omsetningen. Det viser årsregnskapene for Mastiff AS og Mastiff Entertainment AS.

Administrerende direktør Jostein Olseng forklarer at selskapet måtte omstille seg på grunn av tapte avtaler og nedbemanning. Blant annet mistet de omsetning fra TV 2-programmene «TV 2 Hjelper Deg» og «God kveld Norge», som resulterte i redusert inntekt og kostnader knyttet til nedbemanning.

I tillegg gikk Paradise Hotel fra to sesonger per år til én sesong per år.

Men Mastiff brukte også fjoråret på å investere i det som har blitt en av årets seersuksesser.

– Vi brukte 2023 til å investere i utvikling og fornorsking av nye produksjoner, som «Spillet» og «Vokteren». Disse investeringene viser allerede resultater, sier Olseng.

Ifølge Olseng ble 2023 et omstillingsår der Mastiff brukte ressurser på å utvikle nye prosjekter samtidig som de justerte seg etter produksjoner som ikke lenger er en del av porteføljen.

Ser positivt på 2024

Årsregnskapet viser at Mastiff Entertainment opplevde en større nedgang enn den faktabaserte delen av selskapet, med en reduksjon i omsetting på 17 prosent sammenlignet med 10 prosent for Mastiff. 

Driftsresultatet til Mastiff AS ble også mer enn halvert.

Likevel er Olseng optimistisk for fremtiden.

– Vi greier å stå sterkt i et presset TV-marked, og med vår lave overhead og sterke kostnadsfokus, ser vi positivt på 2024. Vi har fortsatt mange sterke formater og satser på store seersuksesser, spesielt innen reality-produksjoner, sier han.

Olseng fremhever at 2024 allerede ser lovende ut, med forventninger om å være tilbake på nivået fra 2022 eller bedre. 

Han understreker også at TV-markedet har vært utfordrende gjennom hele 2023, med store reduksjoner i eksterne produksjoner fra aktører som Viaplay, NRK og TV 2. 

– Når slike store endringer skjer, blir produksjonsbransjen enda mer presset. Det har aldri vært en veldig lukrativ bransje, men vi har klart å drive sunt og effektivt gjennom å ha et sterkt kostnadsfokus og bruke pengene inn i produksjonene, forklarer Olseng.

Satser på høy kvalitet

Videre forklarer Olseng at Mastiff har satset på store seersuksesser fremfor mindre produksjoner.

– Vi prioriterer høy kvalitet fremfor kvantitet. Det er avgjørende i dagens marked hvor seerne har et bredt utvalg og aktivt velger hva de vil se på, sier Olseng, og utdyper:

– Vi har gått fra en lineær måte å se TV på til at seerne velger mer aktivt. Da må kvaliteten være helt på topp. (...) I stedet for å gå for billigere produksjoner, så går vi heller for noen færre, men større produksjoner som vi tror er mer valgbare for seerne til kundene våre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS