Ekspert på sportsrettigheter, rådgiver Lasse Gimnes i GimCom, og sportskommentator i Aftenposten, Daniel Røed-Johansen.
Ekspert på sportsrettigheter, rådgiver Lasse Gimnes i GimCom, og sportskommentator i Aftenposten, Daniel Røed-Johansen.

Frykter for konsekvensene etter Viaplays ekslusive grep

Viaplay beveger seg i retning premium-markedet, forklarer medieekspert Lasse Gimnes. – Det viktigste på prioriteringslisten til Viaplay er nok antall abonnenter, sier Aftenpostens sportskommentator.

Publisert

Onsdag ble det kjent at Viaplay gjør endringer og fjerner deler av skisport-innholdet sitt fra TV3.

Dermed må man enten ha Viaplay-abonnement eller ha tilgang på Viasport 1 TV-pakke, for å se en del skisporten i vinter som Viaplay har rettigheter til.

Ekspert på sportsrettigheter, rådgiver Lasse Gimnes i GimCom, har ingen formening om det er riktig eller feil av Viaplay å gjøre dette grepet.

Han er derimot opptatt av at beslutningen er særdeles negativ for skisporten. Han forklarer at skisport-innholdet nå flyttes bort fra massekommunikasjon gjennom TV3, til nisjekommuniasjon gjennom de eksklusive-kanalene.

– Dette er et stort minus for skisporten i utvikling av popularitet, og for sponsorer som etterspør massekommunikasjon. Jeg synes at det er veldig trist at langrenn blir nisjekommuniasjons i forhold til direktesendte renn, sier Gimnes til Medier24.

– Bekymret

Gimnes er kommunikasjonsrådgiver for landslagsløper Johannes Høsflot Klæbo, men understreker at han uttaler seg som fagperson og bransjekjenner.

Han gjør også oppdrag for ulike medieselskaper, blant annet RiksTV (eid av TV 2), Nordisk Film (Egmont-selskap), Amedia og Aller.

Medieksperten påpeker at det er en stor overrepresentasjon av folk over 50 år blant målgruppen.

– Det er mange som ikke har Viaplay eller Viasport 1. Det er mange som ikke vet at de har det. Og det er mange som har vanskeligheter med å finne frem i jungelen av kanaler.

På spørsmål om hvorfor han tror Viaplay gjør dette valget, trekker Gimnes frem den utfordrende økonomiske situasjonen som selskapet står i.

– Viaplay har hatt særdeles store økonomiske utfordringer. Det er også slik at det har vært begrenset fart i reklamemarkedet de siste par årene. 

Han peker på at Viaplay dermed beveger seg mer mot premiummarkedet, som er forbrukerbetalt, men også distribusjonsmarkedet.

– Viasport 1 er i en del pakker hos de ulike distributørene. Jeg kritiserer ikke analyser og beslutninger som Viaplay har gjort, men jeg er bekymret for konsekvensene for skisporten.

Onsdag forklarte Viaplay-sjefen, Kenneth Andresen, at de gjorde dette valget for å kunne ta enda bedre vare på sportsrettighetene deres. 

– Å forvalte vintersporten handler i stor grad om å presentere og pakke den inn på en god måte, ha de beste studiosendingene og ekspertkommentatorene, være til stede der det skjer og ikke minst å ivareta rettighetene på en god redaksjonell måte. Alt dette gjør vi best på Viaplay, uttalte Andresen.

– Stor frustrasjon

Sportskommentator Daniel Røed-Johansen mener valget til Viaplay føyer seg inn i tendensen mot at de går mer i retning strømming - noe som også gjelder for store deler av mediebransjen.

– Det har vært en utvikling over lang tid, og sikker noe vi vil se mer og mer av, til stor frustrasjon for en del av målgruppen her. Det er mange eldre som vil se langrenn. Nå blir det mindre tilgjengelig for dem, sier Røed-Johansen til Medier24.

Kommentatoren mener langrenn og vintersport sliter med to ting:

Denne vinteren sendes vintersporten på mange ulike kanaler. Røed-Johansen mener det blir vanskeligere for leserne å finne frem i et fragmentert rettighetsmarked. 

I tillegg trekker han frem kampen om oppmerksomheten fra publikum.

– Jeg tror mange langrennsledere tenker tilbake til øyeblikket i 2019 da NRK mistet rettighetene og tapte for sterke internasjonale krefter.

Det var NENT, som senere ble Viaplay, som da sikret seg rettighetene til norden.

– Det er nok noe av det verste som har skjedd norsk langrenn, som sliter i kampen om oppmerksomhet, hevder Røed-Johansen.

For å svare på spørsmålet om hvorfor han tror Viaplay gjør dette, trekker Røed-Johansen frem at de forsøker å bygge en lojal abonnentsbase over tid.

– Det er viktig for dem å få dem inn der fremtiden er og hvor de har tenkt å tjene pengene. Det er sikkert en del som absolutt skal få med seg disse rennene, og kanskje dette er et grep som gjør at flere blir med over på Viaplay. Det viktigste på prioriteringslisten til Viaplay er nok antall abonnenter.

Powered by Labrador CMS