Nyhetsredaktør i NTB, Sarah Sørheim
Foto: Torill Henriksen
Delte feil om jerv. Dette gjør NTB når de sender ut uriktige opplysninger
– Det skjer innimellom at ikke vet at vi har sendt ut feil, sier nyhetsredaktør Sarah Sørheim. Gjør de det må de ta fram telefonen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Forrige uke fikk NRK og NTB kritikk fra en rekke ordførere, for å ha skrevet feil i en sak om jervejakt.
I tittelen på NRK-saken sto det at det var skuddpremie i jakten. Før NRK hadde rettet i sin egen sak, hadde NTB plukket opp saken og sendt den ut til sine kunder.
Nyhetssjef i NRK Innlandet, Tom Haakenstad, skriver i et meningsinnlegg at det skjedde en feil hos dem, og at de ikke fulgte sine egne regler for retting.
– Vi beklager opprinnelig tittelbruk, manglende opplysninger i saken om at tittelen ble retta, og at NTB ikke ble kontaktet slik at de fikk mulighet til å rette sin sak, sa han.
– Folk skal kunne regne med at det fra NTB er helt feilfritt, sier nyhetsredaktør Sarah Sørheim til Medier24.
Hun sier de pleier å rette saken i eget arkiv og sender ut på nytt for å gjøre kundene oppmerksom på at det er ny versjon.
De tar også ekstra grep for å være sikre på at feilen rettes hos andre.
– Vi ringer til de kundene som har brukt sakene hvis det er noe feil.
Saken om jervejakten ble publisert hos NRK og plukket opp hos NTB i romjulen 2021.
Den ble rettet i NTBs arkiver i januar i år, samme dagen som de ble gjort oppmerksomme på feilen.
– Det skjer innimellom at ikke vet at vi har sendt ut feil, slik som i denne tittelen med skuddpremie.