Jan Moberg og Teknisk Ukeblad legger mer kraft i de største merkevarene.

TU Media med ny strategi: Færre merkevarer, færre produkter og færre avdelinger

TU Media legger mer kraft i de største merkevarene, og gir elbilkonferanse til Norges Varemesse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Teknisk Ukeblad Media ferdigstilte før nyttår en omfattende strategisk gjennomgang av virksomheten.

Målet er å forenkle organisasjon og å sikre mer kraft til de største merkevarene.

Gull i digitale abonnement

– I løpet av en syvårsperiode er omsetningen i TU Media totalt forandret. Først digitaliserte vi en mer enn 160 år gammel mediebedrift og flyttet en høy andel av inntektene til digitale flater, så utforsket vi en rekke nye virksomhetsområder som har bidratt med nye inntektsstrømmer, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør, Jan M. Moberg.

– Nå har vi funnet vårt gull i digitale abonnement, som har vokst fra 0 til nesten 15.000 abonnenter på drøyt tre år. Nå organiserer vi oss blant annet for å styrke dette, legger han til.

TU Medias nye strategi definerer tu.no, digi.no og Teknisk Ukeblads papirutgave som prioriterte merkevarer, og den digitale abonnementspakken «Ekstra», samt digitale stillingsprodukter og merkevareannonsering, som kjerneprodukter.

Som en følge av dette vil digi.no tilføres økte ressurser gjennom flytting av interne årsverk. Det redaksjonelle innholdet fra karrierenettstedet karriere360.no flyttes samtidig inn i «moderskipene» tu.no og digi.no.

– Karriere360 startet som et prøveprosjekt i januar 2020. Innsatsen har gjort oss bedre på å dekke arbeidsliv for norske teknologer. Gitt den nye strategien, vil de samme ressursene heretter tilføre verdifullt innhold til tu.no og digi.no, sier Moberg.

Forenkling er en rød tråd i den nye strategien: «Færre merkevarer, færre produkter og færre avdelinger».

– Det vil bli lettere å drive intern kommunikasjon når vi har færre avdelinger. Da blir det også færre mellomledere, og flere som kan lage journalistikk eller selge. De nye målene våre er tydelige, som også gjør det enklere for alle ansatte å få oversikt over hele virksomheten, sier han.

Gir fra seg elbilkonferanse

Et utfall av strategiprosessen er at TU Media leter etter en ny kommersiell direktør, som skal bidra til å videreutvikle denne delen av bedriften.

Tidligere kommersiell direktør Espen Havnen-Olesen rendyrker andre deler av sin rolle, som økonomi, COO og et nyopprettet ansvar for HR.

- Vi har god flyt og stor tro på den nye organiseringen. Med ny strategi i bunnen er målet å drive et selskap med god, forutsigbar økonomi og best mulig innhold. Men samtidig sørge for en dynamisk og nødvendig utvikling, forteller Moberg.

Den nye strategien innebærer også at TU Media ikke lenger vil drive konferanser som ikke er direkte knyttet til redaksjonell virksomhet eller som er av en størrelse som innebærer stor risiko.

Et konkret resultat av det, er at Norges Varemesse tar over TU Medias andel i Nordens største elbilkonferanse Nordic EV Summit.

– Koronaen viste hvor krevende det er å drive i dette segmentet. EV Summit ble en knallsuksess, som vi tjente gode penger på de tre gangene vi arrangerte den. Men da det smalt i 2020 ble det også tydelig hvor stor risiko det er i denne delen av markedet, sier Moberg.

Powered by Labrador CMS