Jan Moberg og Teknisk Ukeblad har akkurat bikket 15.000 betalende abonnenter på nett - nå sikter han mot dobling

TU Media har fått 15.000 digitale abonnenter

Sikter mot 30.000, og vil gjøre abonnement til bedriftens største inntektsområde.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TU Media har vært gjennom store endringer de siste årene. De har prøvd seg på nye områder som konferanser og byråvirksomhet.

Startet på bunn

–Det viktigste målet vårt har likevel vært å oppnå gode inntekter fra vårt unike digitale redaksjonelle innhold. Nå starter vi hver måned med en gjentakende og økende inntektsbase, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg.

Teknisk Ukeblad er et av landets største papirmagasiner, med et opplag på rundt 165.000, som distribueres til medlemmer av eierorganisasjonene Tekna og Nito. Men da TU Media mot slutten av 2016 lanserte sin digitale abonnementstjeneste Ekstra, skjedde det i et åpent marked, uavhengig av eierne, og uten å konvertere papirabonnenter.

– I praksis betød det at de første Ekstra-sakene ble skrevet for noen titalls lesere. Journalistene skal ha kred for å motivere seg for det. Nå har de et stort og viktig publikum, sier digitalredaktør Svein-Erik Hole, som har produktansvar for Ekstra.

Vil doble innen 3-4 år

Han sier det er gøy å se at det bare ikke er teknologer som leser stoffet.

– Våre journalister besitter kunnskap og innsikt resten av medie-Norge mangler, og noe av det mest spennende med Ekstra-satsningen er å se hvordan en dedikert innsats mot det profesjonelle teknologimarkedet har åpnet dører til nye målgrupper, sier Hole.

TU Media ferdigstilte i fjor høst en ny strategi, som innebærer færre merkevarer, færre avdelinger, færre produkter og økt fokus på de viktigste forretningsområdene. Redaksjonelt ble tu.no, digi.no og Teknisk Ukeblad papir utpekt som kjerne blant merkevarene, og Ekstra som viktigste produkt.

– Vi har et mål om å nå 30.000 abonnenter innen 3-4 år. Da blir Ekstra bedriftens aller største inntektsområde, sier Jan M. Moberg.

Powered by Labrador CMS