Nationen endte på et driftsresultat endte på 8,2 millioner, fra 3,9 millioner i 2019. Det er en økning på 115 prosent. Det viser årsregnskapet for fjoråret. .
– Kraftig vekst
– Det gikk veldig godt hos oss i fjor. Vi har den samme gunstige opplevelsen som de fleste andre, at det har vært et behov for økt informasjon, forteller redaktør i Nationen, Irene Halvorsen, til Medier24.
Hun legger til at kjernen av avisens journalistikk har blitt mer allmenn det siste året.
– Distriktspolitikk - hvor vi lever, hvordan vi lever og hva vi lever av - er helt i kjernen av vårt samfunnsoppdrag og blant de viktigste temaene i årets stortingsvalg. Koronaen har dessuten gjort at flere ser sammenhengen mellom dyrehelse og folkehelse og betydningen av hele verdikjeden for mat, som også er helt sentralt i Nationens journalistikk. Dette har gitt oss en kraftig vekst i sidetall, sier hun.
Avisen hadde rekordtrafikk i første kvartal, og økte total trafikken med nesten 23 prosent, og hadde fem millioner flere sidevisninger i 2020.
Avisen økte inntektene fra 52,3 millioner kroner til 58,2 millioner. Nationen ligger på femteplass på listen over pressestøtte, og mottok i 2020 21,4 millioner kroner.
Det er en nedgang fra 21,8 millioner kroner i 2019.
Nisje-annonser
Avisen hadde også en økning i annonseinntektene på 3,1 prosent.
– Det er nok noe som skiller oss og Tun Media ut fra resten av medie-Norge. I vår nisje med landbruket, har jobben gått for fullt under hele korona. Det er definert som samfunnskritisk virksomhet, og det betyr også at de økonomiske hjulene i den sektoren har gått tilnærmet som normalt, i motsetning til mange andre sektorer, sier hun.
Avisen kuttet også lønnskostnadene med nesten tre millioner kroner, fra 24 millioner til 20,9 millioner. Halvorsen forklarer at det ikke er intensjonelle kutt.
– Det er et etterslep av at noen av våre dyktige ansatte ble kapret til andre steder og det har tatt tid å erstatte dem. Dette har vært et år hvor en rekke medier har ansatt mye folk, sier hun.
Og i 2021 har veksten fortsatt, forteller Halvorsen.
– Vi har hatt en økning i digitalandel fra 25 til over 30 prosent. I 2016 var den på 1,5 prosent, så vi har hatt en kraftig økning der de siste årene. Det er viktig for oss, fordi Postloven og andre endringer gjør distribusjonen av papiravisen sårbar, sier hun og legger til:
– Nå gleder vi oss til å sette pengene i arbeid! Det er interessante tider for en avis som jobber med distrikt og landbruk. Nå er vi i innspurten av det superspennende valg-år, som også gjør at vi opplever økt interesse for vår journalistikk.