Lasse Gimnes

TV-ekspert kaller Schibsted Media og VG for en blanding av Nille og Europris på rettighets­markedet

– Mye av rettighetene de har nå, har de fått kjøpt fordi ingen andre vil ha dem, sier Lasse Gimnes. – Fremtiden vil vise hva som blir vårt neste steg, svarer Schibsted.

Publisert Sist oppdatert

En av Schibsted Medias fire strategiske hovedområder er videre investering i underholdning og sport.

Det har konsernsjef Siv Juvik Tveitnes forklart overfor Medier24 i et større intervju, og trakk det frem igjen under markeringen av den først arbeidsdag i det nye konsernet.

Rådgiver Lasse Gimnes i GimCom er ekspert på sportsrettigheter.

Han peker på at Schibsted Media har to muligheter: Enten kjøpe rettigheter når de blir ledig, eller kjøpe selskaper som sitter med rettigheter.

– Schibsted har tidligere prøvd seg gjennom å kjøpe en liten andel av Viaplay. Det var et mislykket kjøp, sier Gimnes til Medier24.

Pressekonferanse, NFF, Norsk Fotballforbund.

– Nille og Europris

Blant aktørene som sitter med sportsrettigheter i Norge i dag, finner man TV 2, NRK, Warner Bros. Discovery, Amedia og allerede nevnte Viaplay.

Gimnes tror veien å gå for Schibsted Media er å være mer offensive på rettigheter som er viktig og som gir volumer.

– De rettighetene som Schibsted og VG har hatt nå, er stort sett rettigheter som de har fått kastet etter seg og betalt veldig lite penger for, hevder Gimnes.

I dag er det VG som har mest sportsrettigheter blant Schibsted-avisene. VG har blant annet hatt rettighetene til å vise Serie A frem til sommeren 2024, NBA og den Søramerikanske kvalifiseringen til fotball VM i 2026.

Gimnes peker på at Schibsted ikke er på verken Champions League, Premier League eller den norske Eliteserien.

Derfor må Schibsted Media og VG bruke mer penger i rettighetskampen, mener medieeksperten.

Han synes det er spennende å se hva Schibsted og VG velger å gjøre, hvis de ønsker seg inn på premium-markedet.

– Mye av rettighetene de har nå, har de fått kjøpt fordi ingen andre vil ha dem. Sportsrettighetene til VG er på nederste hylle. Både på produksjon og rettighetspris. De er en blanding av Nille og Europris når det gjelder sportsmarkedet.

Samtidig understreker Gimnes at han har stort respekt for både VG og Schibsted.

– Schibsted er et veldig stødig innholdsselskap, som har vist relativt gode resultater gjennom en del år.

Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikasjonsdirektør i Schibsted Media.

– Fremtiden vise

Medier24 har forelagt kommentarene til Gimnes overfor Schibsted.

– Vi setter pris på at andre engasjerer seg i hvilke rettigheter Schibsted Media og VG bør ha i fremtiden, men vi kommenterer naturligvis ikke eventuelle fremtidige investeringer, skriver Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikasjonssjef i Schibsted Media.

– Når det er sagt, så har vi lykkes bra med det vi har gjort på rettigheter så langt, og så vil fremtiden vise hva som blir vårt neste steg, fortsetter han.

Medier24 har også vært i kontakt med rettighetssjef i VG Aslan W. A. Farshchian. Han henviser til Schibsted Media.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS