Hvilket forhold har eierne til redaktørene i norske aviser. Og hvor stor innflytelse har de? Det ble et av de sentrale spørsmålene på Norsk Redaktørforenings Høstmøte på Pressens Hus onsdag.
Redaktør i Trønderdebatt og tidligere politisk redaktør i Nidaros, Snorre Valen, påpekte at debatten rundt Nidaros i sommer, kom fordi den daværende redaktøren ikke ble trodd.
– Vi må huske at Vanja Holst var nødt til å bryte taushetsplikten for å bli trodd i den saken. Hun prøvde å si ifra offentlig da hun gikk av. Men det var nærmest lagt til grunn at hun ikke snakket sant. Det forteller at tilitten oppover i systemet er litt for høy, sa han og la til:
– Det var også nærmest helt stille fra andre redaktører, bortsett fra de som gikk ut mot henne. Og etterpå kom tillitsvalgte i Amedia ut og sa at tallene var bedre etter Holst hadde gått av, som om det var relevant.
– Håper det aldri skjer igjen
Valen mente også at det ikke nødvendigvis alltid er meningen for eiere å være kontrollerende.
– Det er fullt mulig å bidra til å undertrykke redaktøren, selv om det aldri har vært intensjonen, sa han.
Redaktør i Laagensdalsposten, Jørn Steinmoen, mener konflikten i Nidaros var trist.
– Men samtidig har det medført en viktig debatt i Amedia, sa han.
Redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg, forteller at hun var sjokkert over konflikten.
– Og jeg håper inderlig at det aldri skjer igjen.
Valen mener det ikke er tilfeldig at det var i en avis som Nidaros bråket oppsto.
– Hvis du ser på eldre aviser som Laagendalsposten og Arbeidets rett, som har masse stolt historie bak seg, blir KPIer bare ett av mange verktøy i kassen. Men når man starter en helt ny avis får kpi mye mer å si, det får et helt annet utslag, fordi det blir selve byggverket.
– Stort spenn
Eivor Jerpåsen, direktør for innholdsutvikling i Amedia og Tone Fridén, leder for redaksjonell utvikling i Polaris, forklarte hvordan sine avdelinger jobber opp mot redaksjonene, uten å tråkke over grensen.
– Vi jobber med innsikt, gir funn og strategi. Men det er hver enkelt redaksjon som kjenner sine lesere og sitt marked, sa Jerpåsen.
De ble også stilt spørsmål om titler. Snorre Valen skrev en kommentar i Medier24 hvor han viste frem flere titler fra forskjellige konserner som fulgte samme mal.
Fridén sa at selv om titlene Valen viste frem, tegnet et bilde av likhet, var det ikke nødvendigvis ikke slik.
– Når man presenterer det sånn ser det jo likt ut. Men vi er opptatt av en god miks både på titler og type saker, sa hun.
Jerpåsen påpekte også at det er viktig for avisene å vise spenn.
– Det er et ekstremt stort spenn i geografi i Amedia og det er viktig at totalen blir et stort mangfold.