Bård Idås er headhunter i MeyerHaugen.

Karriere

Her er tre tips til hvordan du kan lykkes som jobb­søker i medie­bransjen

(KOMMENTAR): «Gruer du deg til mandag? Livet er for kort til å mistrives på jobben», skriver Bård Idås.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • BÅRD IDÅS, headhunter og rådgiver i MeyerHaugen

Jeg elsker sykling, og en jobbsøkerprosess er på noen måter som et sykkelritt. Det krever dedikasjon, guts, utholdenhet -  og det er bare en som vinner. 

Med dedikasjon sikter jeg til at å søke jobb er en jobb i seg selv. Det er ikke noe du bør ta lett på. Du må sette av tid og krefter til en slik prosess, og du bør være nøye med å velge hvilke stillinger du søker. Akkurat som spurteren Alexander Kristoff ikke satser på fjelletappene i Tour de France, bør du ikke bruke krefter på jobber du ikke er kvalifisert for.

Karrierespalten

Bård Idås skriver om karriereutvikling, trender i arbeidsmarkedet, om rekruttering - rett og slett om deg og jobben. Han vil prøve ivareta både medarbeider- og arbeidsgiverperspektivet - og i tillegg tilnærme seg stoffet med blikket til en hodejeger og fortelle hvordan en profesjonell rekruttererer jobber.

Bård Idås jobber som seniorrådgiver/headhunter i MeyerHaugen, og har i løpet av sin karriere rekruttert over 100 ledere og fagspesialister innen media, kommunikasjon, salg og IT til privat og offentlig virksomhet. Han er utdannet cand.philol. fra Universitet i Oslo, journalist fra Høgskolen i Oslo og har studert strategisk HR-ledelse ved BI i Oslo. Han har vært toppleder, redaktør og HR-direktør i NTB, daglig leder av Arkitekst, journalist i Aftenposten, Gjengangeren og Vestfold Arbeiderblad. 

Med guts sikter jeg til at det krever mot og offervilje å stå i en jobbsøkerprosess. Ikke bare skal du skrive CV og søknad. Er du heldig, blir det både to og flere intervjuer, krav til oppgaveløsning - og kanskje både personlighets- og evnetester. Du må være forberedt på å by mye på deg selv, uten å vite om du får jobben.

Med utholdenhet sikter jeg til at en jobbsøkerprosess kan ta både 6, 8 og 12 uker. Det krever mye tålmodighet. Det er stor konkurranse om de attraktive stillingene, og selv om du står løpet ut og har krefter til en sluttspurt, risikerer du å ikke bli bedre enn nummer 2.

Her er er mine tips for at du klatrer øverst på pallen:

1. Les stillingsbeskrivelsen!

Det høres banalt ut, men i MeyerHaugen er vår erfaring at mange stiller til intervju og har forberedt seg mest på å fortelle om alt de har gjort før fra A til Å.

Lang erfaring og god utdanning er relevant, men for arbeidsgiver er hovedspørsmålet å forutsi kandidatens fremtidige jobbprestasjon. Vil kandidaten levere i jobben?

Feilansettelse er svært kostbart, og trinnene i en rekrutteringsprosess skal i størst mulig grad redusere risiko for feil. Som arbeidstaker er det avgjørende at du skjønner hva den aktuelle stillingen handler om. Les derfor stillingsannonsen grundig.

Arbeidsgiver har jobbet grundig med denne jobbanalysen. Så les deg opp på hvilke kvalifikasjoner kreves, hva søkes av personlige egenskaper, hva er arbeidsoppgavene.  

Jobbsøkertips - forbered deg på følgende spørsmål: 

  • Hva kan du bidra med i denne stillingen?
  • Hva trenger du av støtte fra selskapet for å lykkes? 

2. Vis at du er motivert for stillingen du har søkt!

Vi som jobber med rekruttering leser mange søknader, og det er ikke uvanlig at kandidater sender samme søknadstekst og CV til alle jobber de søker på. Men selskapet vil jo ha kandidater som er topp motivert for nettopp deres stilling.

Som jobbsøker bør du derfor skrive både søknadstekst og CV som er “vinklet” mot jobben du har søkt. Bruk spesielt tid på CV-en, og trekk fram relevante erfaringer. Har du søkt stilling som fotograf i NRK, er det ikke nødvendigvis relevant at du har jobbet ett år i kassa på Rimi, men ta med om du har hatt studiepraksis i NTBs avdeling for visuell kommunikasjon.

Dermed får du også fram at du skjønner sammenhengen mellom hva arbeidsgiver trenger, og hva du kan levere. Om du inviteres til intervju, bør du gjøre grundig research på selskapet. Les om selskapet på nettet, les årsrapporten, bruk sosiale medier.

Om du kjenner folk som jobber der, snakk med dem. Ikke vær redd for å ringe kontaktpersoner i stillingsannonsen. En annen fordel med slik research, er at du vet får vite mer om du vil trives i organisasjonen.

Arbeidsgivers frykt er jo at du slutter fordi du “ikke passer inn” i på arbeidsplassen.

Jobbsøkertips - forbered deg på følgende spørsmål: 

  • Hva er det som motiverer deg for å søke akkurat denne stillingen?
  • Hvorfor jobbe i dette selskapet?

3. Kjenn dine styrker og svakheter

En rekrutteringsprosess skal være en positiv opplevelse.  Den skal legge vekt på kandidatenes positive sider og deres beste forutsetninger for å lykkes med jobben.

Som jobbsøker bør du tenke gjennom hvilke erfaringer og kvalifikasjoner som er relevante for jobben du har søkt. Har du løst konkrete oppgaver eller prosjekter med resultater som du kan trekke fram som eksempler?

Er det dilemmaer du har stått i, hvor du har tatt viktige valg? Slikt er interessant for arbeidsgiver, som forsøker å danne seg et mest mulig realistisk bilde av deg. Samtidig må du passe på å ikke overdrive positive sider ved deg selv. Tenk gjennom hva du kan forbedre og utvikle deg på.

Sparr gjerne med partner eller en venn - spør hvordan de vil beskrive deg som person.

Husk at dagens testverktøy gir ganske gode mål på om man har et realistisk selvbilde - dette er noe vi rekrutterere er spesielt oppmerksomme på. 

Jobbsøkertips - forbered deg på følgende spørsmål: 

  • Hva har du gjort som er relevant for den jobben du har søkt?
  • Har du noen eksempler på situasjoner du har løst med et godt resultat? 

Til slutt:

Om du følger alle tipsene, men likevel ikke fikk jobben, så er du kanskje sliten og skuffet. Men du lærte kanskje litt av jobbsøkerprosessen? Her kan vi alle lære litt av Alexander Kristoff, som er fenomenal til raskt å sette seg nye mål om han taper i spurten.

For en ting er sikkert - det kommer alltid nye rittmuligheter!

Powered by Labrador CMS