Redaktør Morten Hofstad og deskjournalist Mariann Vatne jobber med juni-utgaven av magasinet HavPuls.
Redaktør Morten Hofstad og deskjournalist Mariann Vatne jobber med juni-utgaven av magasinet HavPuls.

Helgelands Blad med «hemmelig» suksess: – Ikke si det til noen!

Har samarbeid med Finansavisen. – Å lage lokalavis er stritt nok i utgangspunktet, også kommer dette på toppen, sier redaktør Morten Hofstad.

Publisert

Som for mange andre i mediebransjen er det krevende tider for Helgelands Blad. Annonsemarkedet er krevende, og selv om de opplever å øke digitalt har det ennå ikke kompensert for den krevende papirøkonomien.

Den konsernuavhengige avisen måtte i fjor legge ned sitt eget trykkeri og gikk fra tre til to papirutgaver av lokalavisen i uka.

I økonomisk utfordrende tider har avisen likevel et kort i ermet som har vært suksess i mange år.

Fire ganger i året lager de magasinet HavPuls. Den går ut i cirka 17.000 eksemplarer, og legges som innstikk i:

  • Finansavisen (Nord-Norge, Midt-Norge, Vestlandet, Oslo og sentrale østlandsområdet)
  • Helgelands Blad
  • Ytringen Avis

Til sammenligning hadde lokalavisen Helgelands Blad et opplag på 4.219 høsten 2023.

HavPuls har de laget siden 2012.

– Ideen med magasinet var å skrive om havbruk og offshorenæringen i nord for folk utenfor Nordland, sier redaktør Morten Hofstad.

Årets andre utgave skal i distribusjon i midten av juni.

– Det er jo krevende. Å lage lokalavis er stritt nok i utgangspunktet, også kommer dette på toppen. Men det er også morsomt og inspirerende.

– Og lønnsomt?

– Hysj! Ikke si det til noen!, sier Hoffstad og ler.

Han forklarer at de har hatt trofaste annonsører som virker fornøyde, og at det også er fint for sin egen stoffmiks.

– Papirutgaven er forbløffende stabil og lønnsomt, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS